Brno, 25. dubna 2014 - Jak to začíná? Sejdou se čtyři, dva muži a dvě ženy. Manželé Houlliéovi a Reilleovi. Spořádaní, vzdělaní a rozumní dospělí lidé a především rodičové. Sejdou se k sepsání hlášení pro pojišťovnu, neboť jejich ratolesti Ferdinand a Bruno se popraly na hřišti. Nic snazšího.

Ale jen drobounká neshoda a veškeré zásady života civilizované společnosti rázem ustupují stranou... Jak? O tom více pojednává nová inscenace Mahenovy činohry Národního divadla Brno s názvem Bůh masakru.

Hořkou komedii Yasminy Rezy, současné francouzské autorky, nastudoval s Petrem Halberstadtem a Klárou Apolenářovou, s Petrem Bláhou a Terezou Groszmannovou režisér Milan Schejbal. Překlad Michal Lázňovský. Hořkou komedii o tom, jak může dojít i přes veškeré vychování a vzdělání k roztržkám téměř agresívním, uvádí činohra NDB v Mahenově divadle.

Janáčkova opera jde na to trochu jinak. Také s humorem a ještě, jak jinak u opery, s podmanivou muzikou. Kdo by neznal melodie typu Blondýnky něžné; Jste kavalír, to vím nebo Jsem dip, jsem dip, jsem diplomat – zazpívané až do těch nejhlubších tónů. Koncem března uvedla novou inscenaci, tentokráte nikoliv operní, ale operetní, s názvem Polská krev. Její autor Oskar Nedbal v roce 1913, kdy se konala její světová premiéra ve vídeňském divadle Carltheater, vydal do světa jednu z nejúspěšnějších a nejhranějších operet. Příběh vypráví o mladičké Heleně Zarembové, která napraví rozmařilého polského hraběte Boleslava Baraňského i jeho skomírající hospodářství. Nechybí spousta zápletek ani vášní.

uspechy NDB-manzele Reilleovi
V Janáčkově divadle, scéně Národního divadla Brno, měla Polská krev premiéru 28. března. Ve výpravném provedení výtvarníka Aleše Valáška, s dirigentem Jakubem Kleckerem a v režii Tomáše Pilaře v hlavních rolích můžete vidět: Pavlu Vykopalovou a Danielu Strakovou-Šedrlovou jako Helenu, Mariana Vojtka a Jaroslava Březinu v roli hraběte Baraňského.

Úspěch Divadla Reduta

Cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci obdržela Zlatá šedesátá, představení podle deníku Pavla Juráčka, Dory Viceníkové a Jana Mikuláška. Jedná se o zpracování deníkových zápisků, které zachycují vzestup i pád jednoho talentovaného umělce v konfliktu s dobovými společenskými a kulturními okolnostmi i s vlastní bohémskou povahou.

Pavel Juráček – režisér, scenárista, patří mezi klíčové osobnosti českého filmu šedesátých let. Jeho zápisky nabízejí intimní pohled do Juráčkovy osobnosti, do jeho vnímání světa a lidí kolem něj i do atmosféry „zlatého věku naší kinematografie".

Velikonoční Rossiniho koncert

Janáčkova opera Národního divadla Brno uvádí v rámci festivalu Velikonoční duchovní hudby koncert – Gioacchima Rossiniho STABAT MATER. Uskuteční se 17. dubna v Janáčkově divadle. Hudební nastudování a dirigent: Jaroslav Kyzlink, vystoupí orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB, sbor pod vedením sbormistra Josefa Pančíka. Soprán – Pavla Vykopalová, alt – Terézia Kružliaková, tenor Oto Klein a bas Richard Novák. Sváteční koncert začíná v 19 hodin.

Diváci ocenili umělce

Cena DIVA je ocenění, které „svým" umělcům dávají samotní diváci a návštěvníci Národního divadla Brno. Za loňský rok 2013 obdrželi nejvíce hlasů: v baletním souboru Andrea Smejkalová za ženy a Jan Fousek za muže, v operním Andrea Široká a Roman Janál, v činoherním Eva Novotná a Martin Sláma. Diváci neoceňují jen jeden výkon, ale celkově uměleckou úroveň za daný rok.
Nicméně i inscenace v jednotlivých souborech obdržely své „DIVY". Za činohru se stala nejúspěšnější A pak tam nezbyl ani jeden... aneb Deset malých černoušků, režiséra Petera Mankoveckého podle Agathy Christie. V Janáčkově opeře Don Giovanni W. A. Mozarta s dirigentem Peterem Feranecem a v režii Bruna Berger-Gorského. A v baletu klasický titul Bajadéra, jediná inscenace v České republice, v choreografii Jaroslava Slavického.

uspechy NDB-manzele Houllieovi
Stejně jako v minulých ročnících vedení NDB vybralo do Síně slávy ty umělce, kteří se významně podíleli na renomé divadla. V baletu převzala ocenění emeritní sólistka Jiřina Šlezingrová-Škodová, v opeře Anna Barová, v činohře Bořivoj Srba a dále dirigent Arnošt Moulík, který dlouhá léta působil v brněnské operetě.
Absolutní vítězkou se stala baletní sólistka Andrea Smejkalová.