Brno, 17. června 2014 - Ensemble Opera Diversa připravuje na 25. června v Mozartově sále brněnské Reduty slavnostní představení své první celovečerní opery s názvem Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie.
Pickelhering 1607 vznikl při příležitosti 400. výročí vzniku první opery, Monteverdiho Orfea, a je poctou anglickým kočovným komediantům. Je také vůbec první celovečerní operou Ensemblu Opera Diversa (2007), autorem libreta je Pavel Drábek a hudbu složil Ondřej Kyas. Původním podnětem k napsání byla zakázka Národního divadla v rámci projektu Bušení do železné opony, který byl však nakonec zastaven.
Opera navzdory tomu vznikla, je každoročně reprízována a našla si již mnoho příznivců. Ansámbl zpravidla zachovává kočovného ducha opery a uvádí ji často open-air, v prostorách, které samy o sobě vytvářejí kulisu pro její historický námět, např. na nádvoří Domu Pánů z Kunštátu v Brně, na zámku v Náměšti nad Oslavou anebo Mikulově.
Příběh volně pracuje s historickými reáliemi i postavami a rozvíjí svou vlastní zápletku, v níž nechybí jako ve správné opeře milostný konflikt. Skladba se drží tradičního formálního členění na uzavřená čísla a v ději jsou tak občas i jímavá ariózní zastavení. Operou provází komické postavy dvou strážných alias českých čertů, Klofáše a Šmerdy (baryton a kontratenor), kteří v krátkých forbínách koření jednotlivé situace hry svým naivním a zároveň prorockým humorem. Všechno je inscenováno přiznaně, v duchu scénického minimalismu a hereckého maximalismu kočovných komediantů. I tady jde především o to, pobavit diváky vytříbeným vtipem; slovy principála anglických komediantů Greena: „…jde o to, aby nás spolkli celé a zůstala jen chuť, jen požitek, jen vkus.“
Uvedení Pickelheringa 1607 v reprezentativním prostoru Mozartova sálu Reduty tak bude příhodným slavnostním uzavřením letošní sezóny, v níž se podařilo souboru navázat spolupráci s Národním divadlem Brno, což má pro Operu Diversa nepochybně přelomový význam. Žádná z diversních oper se k této příležitosti nehodí více, než právě Pickelhering, po stránce aparátu i rozsahu největší (i když stále ještě komorní) titul v repertoáru ansámblu. Zvláště na něm se vedle minioper utvářelo a rozvíjelo „diverzní“ jevištní výrazivo, oproštěné a soustředěné na herce – performera. Z mnoha začínajících interpretů, kteří před lety role v této opeře nastudovali, jsou dnes již renomovaní umělci, jako Jan Šťáva, Lucie Kašpárková, Lucie Hilscherová, Ivana Rusko-Krejčiříková, nebo Aleš Janiga a další. Ze silné skvadry pozoruhodných mladých pěvců a hudebníků se budou moci diváci těšit i při středečním slavnostním představení v režii Tomáše Studeného a pod taktovkou Gabriely Tardonové.
PICKELHERING 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie
- Středa 25. 6. 2014 v 19 hod.
- Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno
- Dirigentka: Gabriela Tardonová
- Scénografie: Sylva Marková
- Režie: Tomáš Studený
- V hlavních rolích: Jan Šťáva, Lucie Kašpárková, David Vonšík, Aleš Janiga, Lucie Hilscherová, Jakub Tuček, Jiří M. Procházka, Ondřej Kyas, Petr Pytlík.
- Vstupenky v předprodeji Národního divadla Brno
(red), foto: Marek Procházka