Brno, 17. července 2014 - Letošní XI. ročník multižánrového workshop festivalu ProART je opět tu! A ponese se v duchu tématu Tělo jako hlas - Slovo jako obraz. Tradiční letní festival v sobě spojuje denní umělecké ateliéry s večerními představeními, letos proběhne opět v Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.
Mezi prvními umělci se na festivalu představí Iva Bittová, jež v Brně o víkendu 19. - 20. uvede svou pěveckou masterclass pro 30 vyvolených. Kromě Domu umění si její účastníci zazpívají i v "červeném kostele" Jana Amose Komenského na Joštove ulici. V neděli se poté plně rozjedou další workshopy mj. v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, Pilates, klavíru, smyčců a fotografie.
Pondělkem 21. července následně odstartuje v divadle i večerní program projektem USPUD_emoticon pořádající ProART Company. Půjde o přenesení květnové premiéry - s hudbou Erika Satieho a elektroakustické dvojice Piano Interrupted Toma Hodge a Franze Kirrmanna - ze slavné brněnské Vily Tugendhat do divadelních prostor.
V úterý se představí hostující soubor Budapest Dance Theatre s choreografií Moje dcera, Anna Franková. ProART vedle toho uvede choreografie Martina Dvořáka a Izraelce Nira Ben Gala věnované českým mučedníkům své doby - Miladě Horákové a Janu Palachovi.
Středeční a čtvrteční večery představí další zahraniční hosty. Nejprve Japonskou tanečnici Yukie Koji s představením Plavkyně, doplněné o divadelní kus Stíny rakouské držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové v režii Lucie Ferenzové z pražského divadla Na zábradlí. Druhý den bude patřit dvěma mužským sólistům - Olafu Reineckemu z Německa s choreografií Büchsenlicht o pocitech interpreta na jevišti autorky Baerbel Stenzeberger a Hyginu Delimat z Polska v autorské choreografii inspirované sterilitou panelových domů - For Living In.
V páteční podvečer se ponese v duchu hudby a sice účastníků klavírní masterclass Richarda Pohla a smyčcové třídy Graffova kvarteta. Poté od 20 hodin přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy. V tomto představení se prolíná tanec s novým společenským fenoménem - YouTube.
Sobotní závěr festivalu obstarají studentské projekty Neila Parise z Anglie a domácí Kamily Valůškové z HaDivadla. Po pauze bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům - Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi a Baerbel Stenzeberger.
Umělecký ředitel Martin Dvořák k lákavému večernímu programu dodal: "Letošní festival se nese v duchu nadžánrovosti. Proto to motto "Tělo jako hlas - Slovo jako obraz". Snažili jsme přizvat hosty, kteří nejsou úplně žánrově vyhranění, propojují umělecké odvětví a hledají nové cesty. Inspirují se literaturou, krásným uměním, reagují na nějaké sociální téma, či objevují sami pro sebe novou a nezvyklou jevištní estetiku. V Brně je jednoznačným prototypem takového umělce Iva Bittová. Ale i další festivaloví hosté, sic bez mediální glorioly této umělkyně, přinášejí své umělecké výpovědi na vysoké profesní úrovni a s otevřeným srdcem."
Kurzy, určené laikům a profesionálům, jsou odstupňovány podle obtížnosti. V Brně se festival odehraje tradičně v prostorách nového Divadla na Orlí, které svým technickým zázemím odpovídá těm nejvyšším zahraničním kritériím.
(red), foto: Attila Racek