Brno, 9. října 2014 - Do prorockého surrealistického snu Salvadora Dalí, který́ se mu zdál v noci jeho sebeupálení, zavede v neděli diváky novinka Divadelního studia Marta. Činoherní scéna Janáčkovy akademie múzických umění v Brně připravila na 12. října premiéru inscenace Absolutní štěstí mouchy aneb Poslední mystifikace Salvadora Dalí.
Autorskou scénáře a režisérkou představení je Oxana Smilková, jejíž ateliér činoherního herectví se v tomto zajímavém titulu představí. Začátek představení je v 19 hodin. První reprízy se uskuteční 13. a 14. října.
„Dalí celý život hledal své tajemství a nebe. Na jedné své přednášce otevřeně řekl, že surrealizmus je skutečná revoluce, jak v životě, tak v morálce. A že s jeho pomocí můžeme zkoumat touhy, vášně a ty nejtajemnější představy, které nás zneklidňují a které vytlačujeme do podvědomí,“ komentovala režisérka Smilková vznik nezvyklého divadelní projektu. Hlavním tématem inscenace je podle ní hledání cesty k polidštění, pojmenování cesty, která dovolí člověku zaplnit lhostejnost soucitem a namísto arogance dá vzniknout toleranci.
Snová, hravá inscenace ve scénáři propojuje osobní život tohoto genia s jeho uměním a láskou. Vedle Dalího celoživotní múzy a partnerky Galy se však na jevišti objeví mnoho dalších slavných historických i literárních figur jako je jsou Pablo Picasso, F. M. Dostojevský, Paul Eluard, Aram Chačaturjan nebo Tonino Guerra tedy jeden z nejuznávanějších italských scénáristů vůbec, proslulý spoluprací s nejvýznamnějšími evropskými režiséry 20. století. Vedle těchto známých umělců na jevišti ožijí třeba také postavy Dostojevského románu Idiot jako Kníže Myškin, Parfen Rogožin či Nastasja Filipovna.
„Člověk by se v životě měl soustředit, aby odhalil své skutečné Já. To není vůbec jednoduché. Vyžaduje to každodenně strhávat masky pseudospolečenského chování, které nám nabízí ve velkém pseudokultura. Musíme zas a znovu objevovat hodnoty jako čest, důstojnost či pravda v sobě,“ dodala k projektu Smilková. Vysvětluje i proč se na jevišti objevují vzpomínané historické postavy.
Dostojevský hledal morální zákon jednotlivce, Guerra svojí tvorbu postavil na tématu polidštění člověka a zkoumal přes různé kouzelné metafory jeho vnitřní svět. A každý z těchto umělců nelítostně bojoval za odhalení duše každého jednotlivce. „Všichni na duši vzpomeneme v okamžicích smrti nebo v momentech, kdy v nás vzniká láska. I o tom hrajeme,“ doplnila Smilková. Všechny převleky herců se budou odehrávat na jevišti a stanou se aktem proměny do jiné postavy, který je v inscenaci více než tři desítky. Herci se budou pohybovat nejen na podlaze, ale také na lanech a nejrůznějších houpačkách. Výprava a light design je dílem Jevgenije Kulikova, pohybovou spolupráci vytvořila Hana Halberstadt a výběr hudby obstarala Oxana Smilková.
Zdroj a foto: JAMU