Brno, 16. října 2014 - V Technickém muzeu v Brně připravili výstavu představující výrobu automobilů v brněnské Zbrojovce. Zetky, jak se těmto automobilům říká, dodnes představují významnou součást historie českého automobilového průmyslu. Výstava nazvanou „Babička Zetka“ je uspořádána k 90. výročí výroby automobilů ve Zbrojovce Brno.
Návštěvníci se mohou těšit nejen na rozšíření stálé expozice historických automobilů, ale také na představení vozů, které do muzea pro výstavu zapůjčili soukromí sběratelé. Výstava by měla představit nejznámější typy vozů této legendární značky a současně i historii Zbrojovky Brno, kde byly tyto automobily vyrobeny.
Zbrojovka Brno je známá zejména výrobou zbraní, která zde započala již v roce 1918. Mezi léty 1924 a 1936 se však tato fabrika soustředila i na výrobu automobilů, které se neodmyslitelně zapsaly do historie českého automobilového průmyslu.
V roce 1924 zahájili ve Zbrojovce výrobu vozu Disk, který byl dokonce prvním automobilem s dvoudobovým motorem v Evropě. Zejména kvůli závislosti na subdodavatelích a komplikacích při výrobě se však ukázala produkce vozu Disk pro firmu jako prodělečná.
Situaci zachránil v roce 1925 teprve pětadvacetiletý inženýr techniky František Mackrle, který představil prototyp s pracovním označením Z 26. Z něj se pak brzy vyvinula Z 18, která si získala pověst nezničitelného automobilu. Auto bylo totiž testováno v nejrůznějších částech Evropy a ušetřeno nebylo ani alpských průsmyků či italských Dolomitů. Nejprve se automobil vyráběl jako osobní se čtyřsedadlovou karosérií s lehkou plátěnou střechou. Později byly karosérie modernizovány a vůz se dočkal řady podob včetně valníku či uzavřené dodávky.
Následovníkem Z 18 se měl stát typ Z 9, který však zastihla ekonomická krize. Řešení nabídl až levnější vůz Z 4, který si roku 1933 opět získal oblibu. Úspěch tohoto cenově dostupného vozu Z 4 byl tak veliký, že první série o 500 kusech byla vyprodaná dříve, než ji vůbec stačili vyrobit.
Silničním bratrem Z 4 se stal v roce 1935 vůz Z 5, zvaný též Expres. Tento vůz dokázal jezdit rychlostí až 130 km/hod. Obliba Zetek byla ve své době opravdu veliká. V Praze vznikl dokonce Z-klub sdružující majitele Zetek; jeho nejslavnějším členem byl Vlasta Burian.
Když se Z 4 zejména kvůli dalším zdokonalováním prodražovala, přišla Zbrojovka roku 1935 s nový typem Z 6, označovaný též jako Hurvínek, který měl představovat ještě levnější a cenově dostupnější variantu. Hurvínka si mohli zákazníci pořídit již za 19 800 korun. Dodnes patří karosérie Z 6 mezi průkopnická díla českého automobilového designu 30. let.
Zdroj a foto: TMB