Brno, 5. února 2015 - Zajímavou autorskou inscenaci ADAM 2.0 nabídne brněnské Studio Marta. Činoherní scéna JAMU uvede její premiéru 8. února v 19 hodin. Nezvyklý scénický projekt inspirovaný hnutím tzv. transhumanismu je absolventským projektem studentů herectví z ateliéru doc. Oxany Smilkové.

Inscenace se pokouší o sondu do myšlenek transhumanistického proudu. „Skrze příběhové linie, které se budou věnovat různým transhumanistickým cílům jako nesmrtelnost, zatraktivňování těla, zvyšování fyzické výkonnosti, chceme skládat obraz lidské snahy překročit omezení daná vlastním tělem,“ sdělil dramaturg Kauppinen.

Jedná se o autorskou inscenaci vycházející jak z neuměleckých textů, tak přímo z pera dramaturga a režiséra. Dramaturg komentuje i název představení: „Jde o metaforu další a lepší verze člověka. Jméno Adam samozřejmě odkazuje na prvního člověka, o to víc, že v textu citujeme renesančního filosofa Pico della Mirandolu, na jehož přemýšlení se transhumanisté často odkazují a podle kterého byla Adamovi a tedy celému lidstvu dána Stvořitelem možnost upravovat svoje tělo a schopnosti podle vlastního uvážení.“ Číslovka 2.0 je odkazem ke stylu pojmenovávání nových verzí počítačových programu – počátky transhumanismu jsou silné spojeny právě s rozvojem počítačů.

Inscenace ADAM 2.0 se zabývá tématem, které se na první pohled zdá být neobvyklé a jakoby vypadlo ze žánru science-fiction. Nejde tu však jenom o filosoficko-vědecký směr zabývající se vylepšováním člověka, ale také o téma dotýkající se bezprostředně našich životů. „Již dnes se zbavujeme nedokonalostí našich těl i myslí pomocí technologie: laserové operace očí, plastická chirurgie, kardiostimulátory, umělé klouby či antidepresiva jsou dnes běžnou součástí našeho života. Transhumanismus chce však víc: nestačí mu pouze opravovat nedokonalosti. Touží po dosažení nadstandardu vytvořením posthumánní bytosti – člověka nekonečných možností, Homo Supersapiens, Adama 2.0,“ sdělil režisér Dlab.

Zhruba stominutová inscenace je kombinací více žánrů. Kombinuje Ikarovo drama s tragickými prvky s příběhem zmrazeného Čecha, který je absurdní groteskou o egoistickém lpění na životě za každou cenu. Naznačené příběhové linie se střídají po jednotlivých scénách. Mezi nimi se dvakrát objeví také mimopříběhové sekvence Kyborga, který v sobě postupně objevuje lidskost. „Kostým pro postavu Kyborga je systémem elektronických čidel citlivých na dotek připojených k tělu herce. Ke každému z čidel je přiřazen krátký hudební motiv. Signál z čidel je bezdrátově vysílán a zvuky uměle reprodukovány. Kyborg tedy funguje jako jakýsi živý hudební nástroj, na který se v průběhu inscenace bude hrát,“ doplnil Otto Kauppinen.

První reprízy této absolventské inscenace se ve Studiu Marta uskuteční hned po premiéře, tedy 9. a 10. února vždy od 19 hodin.

Zdroj a foto: JAMU