Brno/Praha, 18. února 2016 – Světoznámá česká mezzosopranistka Magdalena Kožená se rozhodla osobně podpořit základní umělecké školy v České republice. Založila nadační fond, který v rámci cílených aktivit napomůže zviditelnění tohoto unikátního systému uměleckého vzdělávání, dalšímu růstu uměleckých talentů a podpoří ZUŠ v jejich nadstavbových aktivitách.

Poslání a plány fondu budou slavnostně představeny na donátorském galavečeru koncem února v Praze.

„Magdalena je nejen vynikající umělkyní, ale především vnímavou osobností. Její nadační projekt velmi přesně cílí do oblasti vzdělávání, která si zaslouží plnou pozornost celé společnosti,“ oceňuje nadační ideu slavné pěvkyně generální ředitel České filharmonie David Mareček, který se stal spolupatronem projektu.

V České republice funguje 488 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory – hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. V letech 1961–1990 nesly název lidové školy umění. „Zušky“ jsou natolik tradiční součástí naší kulturní identity, že jsou chápány společností jako zcela samozřejmé. Pěvkyně Magdalena Kožená, neúnavná propagátorka české kultury v zahraničí a maminka tří dětí, má však díky mezinárodnímu srovnání jiný pohled: „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat.“

Cílem nadačního fondu je proto systém vzdělávání poskytovaný českými základními uměleckými školami chránit, podpořit a upozornit širokou veřejnost na jeho jedinečnost. ZUŠ totiž tvoří výjimečné prostředí nejen pro vyhledávání, rozvoj a podporu dětských talentů, ale i pro rozvíjení kulturnosti široké veřejnosti obecně. Fond bude podporovat ZUŠ při vytváření vlastních komunitních projektů a plánuje též cílenou pomoc mladým talentům, např. díky mentorům K dalším nadačním aktivitám bude také ve spolupráci s krajskými koordinátory a Asociací ZUŠ ČR patřit cílené oslovení všech ZUŠ a motivovat je k zapojení do kreativní prezentace ZUŠ ve veřejném prostoru prostřednictvím celostátního happeningu.

Umělecké školství je nenahraditelnou součástí procesu dětského zrání. Kromě výuky uměleckých oborů ZUŠ objevují a pěstují v dětech potenciál osobní tvorby a citlivého uměleckého vnímání, který posléze mohou zúročit v mnoha oblastech svého života. Děti tráví v ZUŠ svůj volný čas dobrovolnou, smysluplnou činností a pravidelnou letitou docházkou rozvíjejí svůj talent postupně a komplexně. Učí se na sobě systematicky pracovat, díky školním projektům získají povědomí o jednotlivých uměleckých oborech. Děti tak získají s uměleckou tvorbou vlastní dlouhodobou zkušenost, což vytvoří celoživotní základ pro jejich vnímání umění. Naučí se prakticky trénovat dovednost a zároveň vyjadřovat skrze umění svoje pocity a emoce.

Základní umělecké školy jsou také první a nejdůležitější institucí, kde získávají nadané děti možnost kvalitně rozvíjet své umění až k vyššímu studiu a profesionální kariéře. Kvalita učitelů často přímo rozhoduje o budoucnosti talentovaných žáků a ne všichni rodiče si mohou dovolit drahé soukromé studium. Ostatně i Magdalena Kožená začínala svou uměleckou dráhu v jedné z Lidových škol umění v Brně.