Brno, 7. července 2016 - Pilíře, geometrie, čiré sklo i barvy letos po dobu letních prázdnin zaplňují hranolovou věž a královskou kapli na hradě Špilberku. Muzeum města Brna tam pořádá další výstavu z cyklu sklářských výtvarníků. Tentokrát je k vidění celoživotní tvorba Vladimíra Kopeckého od skleněných plastik až po digitální grafiky na výstavě nazvané Dálky a póly od 8. července až do 4. září.

Přísná geometrie a divoká gestická exprese – to jsou dva póly, mezi kterými ve své tvorbě Vladimír Kopecký osciluje. Oba přístupy uplatňuje při práci se sklem i v malbě. Geometrický přístup rozvíjí už od 60. let, kdy začal na vzorovaná průmyslová linolea malovat dokonalé bloky geometrických pilířů. Často rýsoval tužkou, trpělivě šrafoval každý detail. Kopeckého nejnovější grafiky se blíží meditativní rovině a op artu, avšak mají stejná východiska, jako jeho práce z 60. let.

expKopecky02-280expKopecky02-280

Typickou geometrii uplatňoval Kopecký i při práci se sklem. Jako první u nás použil vrstvené tabule skla, aby vytvořil pocit hloubky a prostoru. Stejně jako v obrazech se v jeho pískovaných tabulových stěnách objevují prolínající se pilíře. Kopecký dokáže využít sklo jako sochařský materiál. Sklo v jeho dílech doplňují materiály vyjadřující tíhu a stálost, např. železné traverzy, kolejnice, pražce a trámy. Sklu dává Kopecký nový rozměr: tu nechává vyniknout jeho čistotu a optické vlastnosti, tu zase sklo používá jako malířské plátno.

expKopecky04

Vladimír KopeckýVladimír Kopecký (1931) studoval na sklářských školách v Kamenickém Šenově a Novém Boru a od roku 1949 v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru monumentální malby a skla pod vedením Josefa Kaplického. Tam spolu s Adrienou Šimotovou a Františkem Burantem navrhl mozaiku pro Světovou výstavu EXPO 58 v Bruselu, za níž získali zlatou medaili. Od 60. let se věnoval malbě na linoleum a vázám, navrhl monumentální mozaiky pro Hlavní nádraží v Havířově (1963), pro Elektrotechnický zkušební ústav v Praze (1969) a pro Úpravnu vody Želivka (1971). Od 70. let se opět vracel ke sklu, které využíval i v obrazech. Vytvořil série geometrických skleněných objektů i expresivní obrazy s odpadovými materiály a výraznými barvami.

Pro československý pavilon na Světové výstavě EXPO 92 v Seville vytvořil jedno ze svých nejpůsobivějších děl – instalaci z ostrých skleněných tabulí se silnými vrstvami barev. Výjimečná plastika se nicméně bohužel nedochovala. Mezi lety 1990 a 2008 Kopecký vedl ateliér skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V posledních letech se Vladimír Kopecký věnuje expresivní malbě, sklu i tvorbě geometrických digitálních grafik, za něž získal dvě ceny v soutěži Grafika roku 2013.

Foto: Miloš Strnad