Brno, 19. července 2016 - Již 27. ročník Bienále Brno letos znovu přenese jihomoravskou metropoli na několik měsíců do centra světového dění. Jedna z nejstarších přehlídek zabývajících se vizuální kulturou představí aktuální směry grafického designu.
Grafický design je jako obor řazen mezi užité umění. Zjednodušeně lze říct, že jsou to veškeré tiskoviny, jako například filmové plakáty, informační a reklamní letáky, billboardy, typografie knih či časopisů, také podoba internetových stránek a všechny možné další způsoby určené k vizuální komunikaci – například reklamní poutače, loga, názvy obchodů a propagační nápisy, ale i písmo samotné. Grafický design má přímý vliv na naše každodenní počínání, ovlivňuje naše okolí a jeho podobu.
Bienále Brno již více než pět desetiletí tvoří významnou mezinárodní platformu pro výstavy, diskuse a doprovodné programy o dynamicky se rozvíjejícím oboru, jakým grafický design je. Během jeho historie se ho zúčastnilo mnoho významných osobností grafického designu, ať již prezentovaly svou tvorbu jako vystavující autoři, nebo se akce zúčastnily jako přednášející na mezinárodních sympoziích.
27. ročník Bienále Brno se zabývá klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Nadcházející ročník bienále reaguje na proměny a současný stav; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost či zdánlivou povrchnost. Ambicí je postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují nebo ovlivňují. Pokusí se tak pro návštěvníka rozkrýt a pojmenovat jeho základní parametry, odlišné podoby a aktuální témata.
A na co se můžete těšit? Krom soutěžní Mezinárodní přehlídky, jejíhož vítěze se dozvíme v den zahájení bienále, bude připraveno hned několik tematických výstav. Expozice s provokativním názvem „Které zrcadlo chceš olizovat?" se zaměří na fiktivní identity. Výchozím bodem projektu je předpoklad, že když je něco vytištěno, stává se „to" skutečnějším. Výstava tak představí díla, ve kterých realita (nebo fikce?) udělala odbočku. Bude se skládat jak z vypůjčených artefaktů, tak z nových, pro tuto výstavu speciálně vyrobených prací z oblasti grafického designu. Mezi ně patří například i speciální etiketa, která vznikla ve spolupráci s pivovarem Hauskrecht a již graficky navrhli samotní autoři výstavy. Unikátní edice piva bude sloužit pouze k účelům této výstavy, více o pivovaru i vzniku limitovaných etiket a způsobech jejich získání sběrateli je ale možné se dozvědět přímo v pivovaru Hauskrecht. Určitě si také nenechte ujít ani výstavu filmových plakátů Zdeňka Zieglera, která vzdá poctu velikánovi českého grafického designu, anebo tzv. Off Program, který poskytne prostor pro prezentaci zajímavým projektům mimo hlavní výstavní koncept.
Kurátory a autory 27. ročníku Bienále Brno jsou Radim Peško, Tomáš Celizna a Adam Macháček, grafičtí designéři českého původu žijící v zahraničí.
Kurátoři Tomáš Celizna a Radim Peško
Tomáš Celizna (1977) se věnuje grafickému designu zejména ve spojení s novými technologiemi. Prostřednictvím Fulbrightova stipendia (2006) absolvoval studium grafického designu na Yale University School of Art v New Havenu (MFA, 2008). V současné době žije a pracuje jako nezávislý designér v Amsterdamu. Působí jako lektor na Gerrit Rietveld Academie a na Sandberg Instituut v Amsterdamu. Od roku 2011 je členem kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu Brno.
Adam Macháček (1980) je grafický designér. Po studiích na VŠUP, Gerrit Rietveld Akademii v Amsterdamu a Ecal v Lausanne spoluzaložil v roce 2004 studio Welcometo.as, od roku 2011 je členem kolektivu 2015 Designers. Zabývá se především navrhováním knih a publikací, ilustrací a identit. Od roku 2011 je členem kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Žije a pracuje v Berkeley.
Více se dozvíte na stránkách www.bienalebrno.org