Brno, 4. května 2017 - Filharmonická sezóna s pořadovým číslem 61 se blíží ke konci. Kromě festivalových akcí a několika mimořádných koncertů nabídne posluchačům v Besedním domě už jen dva abonentní programy. První z nich se jmenuje Pohledy do minulosti, druhý Sólista sezony s britskou klasikou.

První z koncertů se uskuteční tento týden, ve čtvrtek a pátek, hvězdou večera bude jedenačtyřicetiletá ruská klavíristka Polina Osetinskaja. Spolu s Maximem Vengerovem, Vadimem Repinem a Jevgenijem Kisinem patřila k takzvaným zázračným dětem – nejvýraznějším talentům někdejšího Sovětského svazu v období perestrojky. Na rozdíl od svých kolegů neměla profesionální učitele, vedl ji despotický otec, který ani neuměl noty. Ve čtrnácti letech před ním utekla z domu, z Moskvy do Petrohradu, kde se jí ujala pedagožka Marina Volfová. Pod jejím vedením se nejen učila, ale především přeučovala špatné návyky. „Je na ní pozoruhodné i to, že není takzvanou agenturní hvězdou, zachovala si vnitřní i vnější svobodu. Zakládá si na tom, že jí nikdy žádný manažer nediktoval, co a jak má dělat,“ upozornil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš, který s Osetinskou připravil velký rozhovor do květnového vydání časopisu Harmonie. Zmiňuje v něm její autobiografickou knihu Sbohem smutku, která před devíti lety vzbudila nejen v hudebních kruzích velkou pozornost.

Osetinskaja se představí v první polovině večera s Bachovým Klavírním koncertem č. 5 f moll a s Koncertem pro klavír a smyčce f moll Alfreda Schnittkeho. „Schnittkeho koncert byl mým prvním soudobým koncertem, který jsem hrála, a dodnes patří k mým nejmilovanějším skladbám, rezonuje s mým vnímáním světa. Je tragický, ale zanechává místo pro naději. Bach je náš utěšitel, léčitel, vykupitel, zastánce u Boha – nás hudebníků i posluchačů. Naslouchá našemu trápení, bolestem, problémům a jako představený nás vede k samotnému bohu. Spojení hudby Bacha a Schnittkeho je mi blízké. Je založeno na kontrastu, který ráda předkládám publiku, neboť to pak pochopí, že hudba Schnittkeho není o nic horší než hudba Bachova, protože komunikuje srozumitelným jazykem,“ řekla Osetinskaja ve zmíněném rozhovoru.

V druhé půli večera zazní Náhrobek Couperinův Maurice Ravela a Pulcinella Igora Stravinského. Tyto dvě suity a Schnittkeho koncert spojuje inspirace v minulosti, jedná se o skladby tvůrců evropské moderny inspirované hudbou barokních století. Taktovky se ujme teprve třiadvacetiletý Venezuelan Ilyich Rivas, který má navzdory svému mládí bohaté zkušenosti s vedením orchestrů po celém světě.

O týden později v Besedním domě uzavře filharmonickou sezonu její rezidenční sólista Matthew Barley. Vstupenky na všechny tři večery (středa – pátek) jsou vyprodány, zbývá ještě posledních pár míst v režimu Stání+. Na programu je magický kánon pro smyčcový orchestr a zvony Estonce Arvo Parta věnovaný památce Benjamina Brittena, dále zazní Violoncellový koncert e moll op. 58 Edwarda Elgara, tedy stěžejní dílo violoncellového romantického repertoáru, a Beethovenova energická druhá symfonie. Koncert řídí Brit Alexander Joel. „Byla to krásná sezóna, nyní už ale žijeme tou novou. Posluchači se mohou těšit na mnoho novinek, prozradím, že sólistou bude brněnský miláček, jehož jméno zveřejníme za pár dní,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.