Brno, 17. září 2018 – Nový původní muzikál Anna Kareninová nastudovali studenti absolventského ročníku muzikálového herectví z Divadelní fakulty JAMU. Autor scénáře, hudby, ale i režisér inscenace Aleš Kohout volně zpracoval stejnojmennou románovou předlohu velikána ruské literatury Lva Nikolajeviče Tolstého.

Premiéra jeho inscenace se uskuteční v Divadle na Orlí ve čtvrtek 20. září v 19 hodin, první repríza hned následující den.

Původní muzikálové dílo Aleše Kohouta bude plné dramatické hudby a těžkých pěveckých partů. Sám autor výsledek nazývá muzikálovou operou a stvořil jej na míru pro ročník muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové. Anna Kareninová bude první inscenací, v níž se studenti tohoto ateliéru v Divadle na Orlí představí. „Můj hudební vkus formovala od dětství klasická hudba. Už jako malý jsem sevelice zajímal o operu a snad právě proto tíhnu nejen jako divák, ale i jako herec a také autor k velkým celozpívaným muzikálům, takovým muzikálovým operám,“ okomentoval autor nezvyklý tvar.

Tragický příběh ženy, která se postavila konvencím své doby, hudební divadlo dobývalo už dříve. V devadesátých letech minulého století vznikly dva muzikály Anna Karenina: jeden v USA, druhý v Maďarsku. Ještě předloni se k nim přidala i ruská výpravná muzikálová show napsaná pro Moskevské operetní divadlo. A v Praze se stále ještě hraje česká rocková opera Anna Karenina. „Připočítám-li do tohoto výčtu i českou operu Emila Hlobila Anna Kareninová, je naše inscenace třetím českým pokusem na poli hudebních adaptací tohoto slavného románu,“ uvedl Kohout.

Při tvorbě svého díla se prý řídil jediným mottem: „Nemusí vyvolat pozitivní emoce, hlavně ať jsou silné.“Přenést téměř tisíci stránkový román do podoby muzikálu pro osm lidí nebylo prý vůbec lehké, došlo i k jistému kontrahování figur do jedné postavy. „Ústřední téma mé dramatizace se, myslím, shoduje s tématem románu. Je to boj za lásku, kterou člověk zažije jen jednou za život. Láska Anny a Vronského je pro mě stejně silná a výjimečná jako u Romea a Julie,“ poznamenal Kohout.

Jako autor hudby v orchestraci projevil vášeň pro opulentní epickou klasickou hudbu. Je psaná pro symfonický orchestr a klavír. Proto také musil v inscenaci používat half playback, tedy nahrané orchestrální podklady.

Režisér se rozhodl pro klasické pojetí, které bude evokovat dobu skutečné Anny Kareninové. Tento názor s ním sdíleli i výtvarnice kostýmů Lucia Sádecká a scénograf Aleš Valášek.Zatímco kostýmy jsou barevné, scéna je jednoduchá, bílá, připomínající salón honosného šlechtického sídla. „Při svých skladatelských začátcích jsem věděl, že tento román jednou zhudebním. A ten čas přišel se současným čtvrtým ročníkem muzikálového herectví, který si o něj díky svému složení vyloženě říkal,“ dodal režisér. Pro studenty to podle něj bude první setkání s takovým žánrem. Osvojí si díky němu kupříkladu i umění melodramu, musí plynule a co nejpřirozeněji přecházet ze zpěvu do mluveného slova a naopak. Musí se také poprat s opravdu těžkými pěveckými party a podle režiséra zpívat rozumem, aby byli schopni rozložit síly nejen během představení, ale především během náročného zkouškového maratonu, který premiéře předchází.

Anna Kareninová svou délkou nevybočuje ze standardů žánru, do něhož ji lze zařadit. Představení trvá včetně přestávky dvě a půl hodiny.