Brno, 23. ledna 2019 – Proslulým muzikálem Cabaret se uvedou studenti Divadelní fakulty JAMU ze čtvrtého ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Sylvy Talpové. Jeden z nejúspěšnějších titulů muzikálové historie bude mít hned dvě premiéry v Divadle na Orlí a to 24. a 25. ledna vždy v 19 hodin. Inscenace v režii Martina Vokouna má totiž nadvakrát alternovanou hlavní ženskou roli Sally Bowlesové.
Alternace je podle režiséra logickým krokem, protože scénář nabízí tři výrazné herecké příležitosti pro dámskou část souboru. „V ročníku máme čtyři herečky, proto jsme přistoupili k alternaci, aby si celý zmíněný kvartet zahrál,“ vysvětlil Vokoun. V hlavní úloze se vystřídají Kristina Jurková a Kristina Kubačková.
Příběh o milostných vzplanutích několika hrdinů se odehrává v Berlíně třicátých let, tedy na pozadí nastupujícího fašismu. Americký spisovatel Clifford Bradshaw si zde najde podnájem a vydělává si vyučováním angličtiny. Zamiluje se do lehkomyslné kabaretní zpěvačky Sally. A tato hlavní ženská figura by podle režiséra brněnské inscenace měla být ponejvíce neuchopitelná.
„Kouzlo této postavy spočívá v tom, že je to chvíli kabaretní diva a chvíli křehká bezbranná holka, která neví, co si počít. Je to femme fatale, která vstoupí Cliffovi do života a zanechá tam nesmazatelnou stopu, A jak už to v případě takových osudových lásek bývá, stejně rychle jako se objeví i zmizí. Je to typ ženy, kterou bychom chvílemi chtěli profackovat, ale stejně tak ji musíme milovat A to je na ní právě těžké a zároveň přitažlivé,“ přiblížil svůj pohled mladý režisér.
Skladatel John Kander, autor písňových textů Fred Ebb a libretista Joe Masteroff veleúspěch svého díla uvedeného v roce 1966 v newyorském Broadhurst Theater ani nečekali. Představení v režii Harolda Prince získalo sedm cen Tony, včetně nejlepšího muzikálu, zůstalo na repertoáru tři roky a dočkalo se více než 1160 repríz. Když se o šest let později objevila filmová verze režiséra a choreografa Boba Fosseho s Lizou Minnelli, Joelem Greyem a Michaelem Yorkem v hlavních rolích, získala okamžitě osm Oscarů.
Cabaretdnes tedy představuje už jednoznačnou klasiku žánru muzikálového divadla.„Nesnažíme se tedy hledat za každou cenu nějaký novátorský přístup, ale naopak poctivě naplnit obsah díla a jeho téma,“ poznamenal Vokoun.
Díky nárůstu populistických a nacionalistických stran v dnešní Evropě není nebezpečí nacismu opět tolik nereálnou záležitostí podobně, jako tomu bylo v Berlíně třicátých let. Předlohu podle divadelníků už pro tento fakt není třeba aktualizovat, paralely s dneškem jsou více než zřejmé. „Děj by ani nevyzněl, kdybychom ho z dobového kontextu přesadili do současnosti. Nárůst extremistických stran a hnutí (ať už nalevo či napravo) je v dnešní Evropě velkou hrozbou a je to jedním z důvodů, proč jsme tento titul vybrali. Diváci si onu silnou paralelu s dnešním děním v Evropě najdou i bez násilné aktualizace,“ dodal režisér.
Divadelní výprava k inscenaci Cabaret vznikla ve spolupráci s Městským divadlem Brno, Divadlem Barka a Střední školou stavebních řemesel Brno Bosonohy. Reprízy muzikálové novinky se v Divadle na Orlí odehrají v následujících termínech: po 28. 1., út 29. 1., st 30. 1., čt 31. 1., pá 1. 2., po 15. 4. út 16. 4., st 17. 4., po 13. 5. a v út 14. 5.
Foto: archív JAMU