Brno, 15. května 2019 – Od pátku 31. května bude ve výstavním sále vily Stiassni k vidění výstava zaměřená na první období výstavby a provozu Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy. Expozice připravená Alenou Borovcovou z Metodického centra průmyslového dědictví v Ostravě je postavena výzkumu, jehož výsledky byly shrnuty ve dvou publikacích vydaných v letech 2012 a 2016.

Obrazový materiál panelů doprovází trojrozměrné papírové modely staveb od autora Vladimíra Londina. Modely zachycují první etapu, kdy stavby na obou drahách navrhoval architekt Anton Jüngling, a následující období typizovaných projektů.

Stavba prvních železnic bývalého Rakouska–Uherska byla vyvolána soukromou iniciativou a podpořena privátními prostředky. První parostrojní železnice habsburské monarchie byla Severní dráha císaře Ferdinanda. Směřovala z Vídně na sever přes Moravu a Slezsko k solným dolům u Bochnie v polské Haliči. Program státní železniční sítě schválený v roce 1841 měl nadto zajistit výstavbu nejdůležitějších tratí na náklady státu. Cílem bylo propojení všech rakouských provincií a významných přístavů s Vídní. Severní státní dráha vytvořila spojení Vídně s Prahou a napojení na saské železnice. Tratě Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy se později staly páteří železniční sítě České republiky.

Výstava bude ve vile Stiassni přístupná až do 29. září. Návštěvníci ji mohou vidět vždy v pondělky, pátky a o víkendech v době od 10 do 17 hodin. Jednotné vstupné činí 30 Kč a zahrnuje vstup do jedné z největších vilových zahrad založených v meziválečném Československu.