Brno, 17. února 2021 – Vejde se vám dirigent, sbormistryně, 28 hráčů a 16 zpěváků do obýváku? V podání Czech Ensemble Baroque a přímém přenosu Operachotu ano! Fyzickou blízkost hudebníků vynahradí detailní pohledy kamer tam, kam byste se na běžném koncertě nedostali, a pohodlí domova zase dodá zážitku osobní komfort.

Vychutnat si tak můžete Händelovo oratorium The Power of Music v angličtině s českými titulky, do kterého autor přidal veškerou svou zkušenost z divadla a využil maximální šíři barvy orchestru.

Když George Fridrich Händel přijel v roce 1710 do Londýna, jeho hlavním zájmem byla italská opera. Mnoho let byly jeho inscenace hojně navštěvované, ale postupně se vkus doby začal měnit, což se projevilo i na menší přízni publika. Ale Händelův umělecký a podnikatelský duch nalezl způsob, jak z toho ven. Rozhodl se získat zpět přízeň konzervativního anglického publika tím nejpřímočařejším způsobem. V roce 1736 ho dramatik a básník Newburgh Hamilton povzbudil k tomu, aby zhudebnil slavnou báseň Johna Drydena Alexandrova slavnost. V angličtině. A on to udělal.

„Händel k původnímu purcellovskému pojetí cecilské ódy přidal veškerou svou zkušenost z divadla a využil v maximální šíři barvy orchestru. Vyhnul se taky nebezpečí statického popisu díky překvapivým recitativům a orchestrální barevnosti, které tak odpovídají podtitulu básně Síla hudby“ popisuje přístup autora dirigent Roman Válek.

Alexandrova slavnost opěvuje oslavu dobytí Persie Alexandrem Velikým. Ačkoli dílo vyzdvihuje sílu Alexandra, rovnocenná je zde postava hudebníka Timotea, který svým uměním ovládne emoce mocného bojovníka a postupně jej silou hudby přetváří. Podněcuje Alexandra, aby vypálil město Persepolis a pomstil vyvraždění Řeků. Příběh však nekončí ironickým srovnáním síly hudebníka s velkou silou dobyvatele. V závěru oratoria Händel a Hamilton povolávají na pomoc samotnou sv. Cecílii. Zatímco pokorný služebník sice může být silný, nejlepší hudba má vždy větší moc povzbudit a posilnit své posluchače.

17/2/2021 19:30
Georg Friedrich Händel: Alexander’s Feast, HWV75
(5. koncert cyklu Bacha na Mozarta!)
Soli: Jaroslav Březina – tenor, Markéta Böhmová – soprán, Jiří Miloslav Procházka – bas
Koncertní mistr: Elen Machová
Sbormistr: Tereza Válková
Dirigent: Roman Válek
Záznam koncertu: Operachot
Režie záznamu: Jakub Kořínek