Brno, 2. března 2021 - Zábavní vědecký park VIDA! je stále zavřený, proto na březen připravil online program EKOšpioni. Na webu vida.cz nabídne aktivity s environmentální tématikou, které si rodiny s dětmi mohou užít doma i venku. Součástí programu jsou návody na pokusy, vědecké vyrábění, videa, fotosoutěž, kvíz i ekovýzva s úkoly na celý měsíc.
„Povoláváme všechny špiony na speciální misi. Cíl je jasný – vypátrat, jak naše chování mění životní prostředí,“ řekla Hana Laudátová, tisková mluvčí VIDA! Na zájemce čeká například návod na výrobu domácí čistírny vody, přírodního šamponu nebo krmítka pro ptáčky z borové šišky. Po celý měsíc se také děti můžou zúčastnit soutěže v upcyklaci. „Vdechněte starým věcem nový život. Z nepotřebného odpadu vyrobte něco užitečného, výsledek vyfoťte a třeba vyhrajete hlavní cenu – žížalí kompostér,“ vybídla Julie Tomaňová z VIDA!, hlavní koordinátorka programu. Příkladem úspěšné upcyklace, kterou zvládnou i děti, můžou být žonglovací míčky z lichých ponožek, vázička z nefunkční žárovky nebo šperky z ozubených koleček.
Jakým způsobem dokáže vermikompostér přeměnit domácí odpad na životodárné hnojivo, osvětlí připravený kvíz. Nejmenší EKOšpioni si užijí omalovánky se znakoplavkou, potápníkem a dalšími vodními minihrdiny. Jednoho z nich – chrostíka, si podle návodu i vyrobí. Zvídavé výzkumníky můžou zaujmout videa, ve kterých hlavní roli hraje pitná voda. První video odhalí, jak funguje splachování. Druhé přinese překvapivé informace o spotřebě vody v domácnostech.
Ve spolupráci s Lipkou – školským zařízením pro environmentální vzdělávání připravila VIDA! netradiční ekovýzvu. Děti i jejich rodiče se pomocí plnění úkolů vydají přímo do akce a zažijí nová dobrodružství. „Navštíví bezobalový obchod, vymění si s kamarádem hračku, která je už omrzela, vypěstují řeřichu nebo se pokusí připravit zdravou svačinku,“ prozradila Veronika Brázdilová, pedagožka a koordinátorka výzvy za Lipku. Do výzvy se zapojí i sami její tvůrci a budou o svých zkušenostech informovat na facebooku VIDA! „Rádi bychom, aby děti začaly přemýšlet v souvislostech a nechaly se inspirovat k šetrnějšímu chování k přírodě,“ uzavřela Tomaňová.