Brno, 21. listopadu 2023 - V pátek 24. listopadu se uskuteční pro zájemce o společenské a mediální dění Multimediální den, který na Fakultě sociálních studií MU pořádá tamní katedra mediálních studií a žurnalistiky. Téma letošního 15. ročníku akce shrnuje podtitul Jak se dělá prezident. Diskutovat se bude především o roli novinářů a novinářek v uplynulých prezidentských volbách, PR prezidenta i potřebných dovednostech fotoreportérů a fotoreportérek. Hosty budou např. komentátor Jindřich Šídlo, novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová nebo grafik Tomáš Břínek známý jako TMBK.

Multimediální den nabídne hned tři diskuze s mediálními profesionály a profesionálkami, workshopy pro studenty základních, středních i vysokých škol, mediální jarmark, fotografickou výstavu i vyhlášení soutěže o školní časopis roku a cenu Arnošta Heinricha za nejlepší žurnalistickou tvůrčí bakalářskou práci. „Multimediální den je na naší fakultě už tradiční akce, kterou výborně organizuje katedra žurnalistiky a mediálních studií. Celá budova ožije zajímavým programem na aktuální téma z mediálního světa, přijedou zajímaví hosté a teoretický pohled akademiků se přímo na půdě fakulty propojí s experty z praxe i mimo výukové hodiny,“ popsala proděkanka pro komunikaci Fakulty sociálních studií Veronika Velička Zapletalová.

Program akce, které se každoročně účastní zhruba 700 návštěvníků, bude i letos velmi pestrý. V jeho středu bude stát hlavní debata na téma Jak se dělá prezident. Představí se v ní politický komentátor Seznam Zpráv Jindřich Šídlo, PR specialista Štěpán Neubauer, novinářka Aktuálně.cz Dominika Hejl Hromková a redaktor České televize Jakub Pacner (kromě Jindřicha Šídla jsou ostatní diskutující také absolventy katedry mediálních studií a žurnalistiky). Společnou diskuzi o úloze novinářů, metodách žurnalistické práce, ale také postupech PR týmů v souvislosti s prezidentskými volbami povede vedoucí Centra pro mediální etiku a dialog Jan Motal z katedry mediálních studií a žurnalistiky.

Kromě toho bude možné navštívit pět praktických workshopů – první o zpovídání politiků se Zuzanou Kovačič Hanzelovou ze slovenského deníku SME, druhý o mediální gramotnosti s organizátorkami celostátní Mediální olympiády, třetí o politické satiře s Jindřichem Šídlem, čtvrtý o tvůrčích žurnalistických bakalářských pracích s lektorem Janem Hanákem z katedry mediálních studií a žurnalistiky a pátý o grafické satiře s tvůrcem TMBK. Místo na těchto workshopech je nutné si předem rezervovat.

Jiný úhel pohledu, nebo spíše fotoobjektivu, pak v programu nabídne Česká tisková kancelář, která na Multimediálním dni zajišťuje diskuzi s fotografy na téma Jak se fotí prezidenti a zahájení fotografické výstavy Prezidentské okamžiky před fakultou. Vnitřní atrium navíc po celé dopoledne na mediálním jarmarku nabídne prostor pro setkání nejen se zástupci ČTK, ale i dalších renomovaných médií včetně České televize, Rádia Svobodná Evropa, Mladé fronty Dnes a Brněnského deníku Rovnost. Návštěvníci budou moci zavítat také do studentských redakcí Radia R, Muni TV / Studex TV a fakultního časopisu Atrium. O tečku na závěr se pak postará Tereza Povolná z týmu Šťastného podcastu, která v dialogu se studentkou žurnalistiky Kateřinou Slanou rozebere politické kampaně na sociálních sítích. Podrobný program akce je k dispozici na webových stránkách katedry či facebookové události.

Organizační tým Multimediálního dne letos volně navázal na loňské téma politické žurnalistiky. „Těší mě, že se nám výběrem témat Multimediálních dnů daří pokrývat velmi aktuální a současně společensky relevantní témata. Myslím, že nejen u nás byly, ale třeba i na Slovensku brzy budou prezidentské volby klíčovou politickou i mediální událostí. Také obecněji je roli médií a novinářů nutné neustále otevřeně diskutovat, nejen v našem oboru, ale samozřejmě také s veřejností. A to chápu jako hlavní přínos Multimediálního dne, na tyto rozhovory se moc těším,“ shrnula vedoucí katedry mediálních studií a žurnalistiky Lenka Waschková Císařová.

Kromě veřejnosti a studujících Masarykovy univerzity na Multimediální den dorazí návštěvníci z řady základních a středních škol, kteří se zúčastní vyhlášení výsledků soutěže o nejlepší školní časopis, pořádané Asociací středoškolských klubů České republiky. Pro ty je i letos připravená série interaktivních workshopů – například o dětské televizi s kanálem ČT:D, o mediální gramotnosti s organizátorkami celostátní Mediální olympiády a lektorkami z Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě, ale také o žurnalistických žánrech s magisterským studentem a studentkou žurnalistiky. „Akce se tedy opět uskuteční za aktivní účasti studentstva základních i středních škol a redakcí jejich školních časopisů. Ze zkušeností přitom víme, že pro řadu z nich účast právě na této akci znamená první krok na cestě ke studiu žurnalistiky,“ dodala proděkanka Velička Zapletalová.

Zdroj a foto: MUNI