Brno, 20. září 2024 – Podzimní část celoročního festivalu JazzFestBrno zahájí 17. září v Sono centru Al Di Meola, jeden z největších jazzových kytaristů všech dob, který věnuje svůj koncert té části své kariéry, kdy byla jeho doménou hra na elektrickou kytaru. 29. září na stejném místě oslaví 100 let brněnského studia Českého rozhlasu na svém vůbec prvním společném koncertu špičkový americký trumpetista Randy Brecker, držitel sedmi Grammy a dvaceti nominací, a Rozhlasový Big Band Gustava Broma.

13. října zavítá multiinstrumentalista Jiří Slavík s desetičlenným souborem Polka-boys do Divadla Husa na provázku a představí zde v rámci projektu Polkatime radikální úpravy polky, které vrací do hudby k českému národnímu tanci odvázanost a humor. 21. října přijede do Koncertního sálu ZUŠ Letovice americký vibrafonista Joel Ross. Na podzim bude také pokračovat klubová řada Club Life v prostředí Cabaretu des Péchés.

Tentokrát 20. října se zpěvákem a „jazzovým hudebníkem pro hip hopovou generaci” José Jamesem a 22. října s dvojkoncertem předních formací domácího jazzu - Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet. Závěr festivalu neobstará oproti původnímu programu 5. listopadu kultovní americký saxofonista Kamasi Washington, který ze zdravotních důvodů překládá celé turné včetně brněnského koncertu na 18. března 2025. Vstupenky jsou v prodeji na jazzfestbrno.cz, kde také zájemci najdou více informací.

„Naše podzimní jazzová sezona je stejně barevná jako les na podzim. Al Di Meola barví jazz rockem, José James R´n´B a hip hopem, Randy Brecker funkem a Jiří Slavík polkou,” láká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

„Al Di Meola je hráč s udivující technikou, ale také průkopník jazzových fúzí s rockem a flamencem,” přibližuje Spilka. Podařilo se mu spojit jazz s hudebními prvky Středomoří a Latinské Ameriky a vytvořit tak naprosto svébytný hudební jazyk. „V tomto smyslu vykonal v kytarovém jazzu podobné dílo jako Carlos Santana v kytarovém rocku,” doplňuje Spilka. Po většinu své kariéry patří Al Di Meola k velmi produktivním a aktivním hudebníkům, jen jeho sólových alb je kolem tří desítek. Velmi podstatné a populární jsou také nahrávky, ve kterých Di Meola hraje s dalšími kytarovými kolegy - například s Johnem McLaughlinem nebo Pacem de Lucíou.

Spojení Randyho Breckera, hudebníka, který vedle desítky vlastních alb točil s Paulem Simonem, Lou Reedem, Joe Cockerem, Brucem Springsteenem nebo Ringo Starrem, a Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma 29. září v Sono centru inicioval právě festival JazzFestBrno. „Máme za sebou celou řadu úspěšných projektů s tímto orchestrem, který měl v brněnském rozhlase několik desetiletí svůj druhý domov. Koncert ke stému výročí tohoto studia je tak logickým vyústěním dosavadní spolupráce. Randy Brecker je stejný ročník narození jako kapelník orchestru Vlado Valovič, navíc hrají na stejný nástroj, výběr sólisty pro tuto mimořádnou událost byl tedy nasnadě,” vysvětluje vznik nápadu Spilka.

13. října se Husou na provázku rozezní polka. Ale ne tak, jak ji posluchači normálně znají, ale v radikálních úpravách Jiřího Slavíka a jeho Polka-boys. „V některých skladbách českých velikánů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Leoše Janáčka, ale i mnoha světových autorů, se polka změnila natolik, že se z ní úplně vytratil její původní účel – tanec,“ uvádí Jiří Slavík důvody, proč se rozhodl polce vrátit s humorem a nadsázkou její taneční charakter a přímočarou odvázanost. „Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikantství, improvizuji na ně,“ dodává. K výsledku tomuto skladateli, kontrabasistovi a v tomto případě i akordeonistovi přispějí velká jména naší jazzové, ale i klasické scény.

Americký vibrafonista Joel Ross přiveze 21. října do Letovic program nazvaný Good Vibes. V roce 2019 nahrál své debutové album KingMaker na prestižní značce Blue Note. Následovala ho tři další, včetně letošního nublues, naznačujícího, jaký charakter asi mají vlastní Rossovy skladby i několik přepracovaných standardů. Svůj nástroj miluje a nenávidí zároveň. „Jsou to jen chladné kovové tyče,“ říká Joel Ross o vibrafonu. A dodává, že je těžké z nich dostat jakýkoli výraz. „Ale právě to je pro něj výzva, motor všeho konání. A jde mu to velmi dobře,” dodává Spilka.

Americký zpěvák, kytarista, skladatel a producent José James, který vystoupí 20. října v klubovém prostředí Cabaretu des Péchés, stírá hranice mezi tradičním a moderním jazzem, hip hopem, soulem, funkem, popem a rockem. „Jde o skutečně maximálně žánrově rozkročeného umělce. O jeho záběru svědčí i hudební odkaz předchůdců, respektive předchůdkyň, které považuje za mimořádně inspirativní a rád se jejich hudbou zabývá,” uvádí Spilka. Jeho zatím poslední, loňské album On & On, je například poklonou skladatelce a zpěvačce Erykah Badu.

22. října bude bude Cabaret des Péchés patřit dvěma stálicím domácí jazzové scény - formacím Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet. Kontrabasista a baskytarista Robert Balzar se na české hudební scéně pohybuje už od druhé poloviny osmdesátých let. Robert Balzar Trio založil v roce 1996, koncertoval s ním po celém světě a natočil devět alb. Většinu repertoáru tria tvoří vlastní skladby nebo úpravy nejen jazzových standardů. Současnými členy Robert Balzar Tria jsou vedle kapelníka pianista Vít Křišťan a bubeník Kamil Slezák. Záběr klavíristy a skladatele Mateje Benka, nyní čtyřiačtyřicetiletého hudebníka původem ze Slovenska a dlouhodobě usazeného v Praze, je mimořádně široký zdaleka nejen v oblasti jazzu. I ve svém kvintetu soustředil hudebníky, kteří rádi překračují hranice, v základu ale patří k domácí jazzové špičce.

Foto: Ingimage