Brno, 10. prosince 2024 – Třetí premiérou divadelní sezony se v Divadle Bolka Polívky stane v sobotu 14. prosince Pépe. Dnes již kultovní inscenace Bolka Polívky byla poprvé uvedena v roce 1974 v Divadle na provázku, posléze sklízela velké úspěchy i v zahraničí a stala se legendou. Tentokrát se však představí v novém obsazení s hercem, divadelníkem, mimem a stand-upistou Pavolem Serišem a jeho dcerkou Julianou.

„Jsem nadšený, že si tu hru vybrali zrovna oni. Fenomenálně nadaní a výjimečně roztomilí. Beru to jako dar ke třicátým narozeninám našeho divadla a krásný dárek k mým tři čtvrtě na sto,“ prohlásil Bolek Polívka.

Téma křehkého příběhu ani po půlstoletí nijak nezestárlo a je aktuálnější než kdy dřív. Scénická báseň o zrodu přátelství, které je silnější než strach o život, přivádí na jeviště klauna s dítětem (a slepicí). Hravostí dokáží vytěsnit všudypřítomné nebezpečí a vytvořit si na vratkých sutinách vlastní barevný svět.

Pépe je především spojením pantomimy a klauniády, kde se hodně pracuje s gesty i rekvizitami a kostýmy, typickými atributy charakteristickými i pro další autorské projekty Bolka Polívky. Pépeho nastudoval původně s osmiletým chlapcem, kterého si vybral v konkurzu a jímž byl současný divadelní režisér Radek Balaš. „Mně bylo tehdy dvacet pět. Když pak Radek ze své role vyrostl, začal jsem to hrát se dvěma Švýcary, kteří se na zájezdech střídali. Damian Weber a Luc Guillamot. A objeli jsme kus světa. Pořádný kus světa, jak se říká. Chantal máma, dva synové a já, táta. Na první pohled úžasná rodinka, než jsme ovšem ukázali pasy,“ zavzpomínal s úsměvem Bolek Polívka.

„Juliana má shodou náhod také osm a chodí do divadelního kroužku na ZUŠ. Z nápadu obnovit Pépeho jsme byli oba nadšení. Současně je to pro mne velká výzva, protože dosud jsem nikdy neobnovoval kdysi existující inscenaci, ani jsem nikdy nehrál s dětským hercem, natož s vlastní dcerou,“ uvedl Pavol Seriš, který patří k nepřehlédnutelným osobnostem současného divadla. S Divadlem Bolka Polívky spolupracuje již dlouho, podílel se na vydáních občasníku Re-kabaret, jeho Pozemšťan patří stále k divácky přitažlivým titulům DBP a za DADA Revue, kterou pro divadlo připravil v roce 2023, byl nominován na Cenu Thálie. Je absolventem Ateliéru fyzického divadla Divadelní fakulty JAMU, kde posléze získal i doktorát, v disertační práci se věnoval tvorbě Boleslava Polívky v letech 1972-87.

Původní předloha Pépeho ale v nové verzi přece jen doznala mírných změn. „Kostra příběhu se nezměnila, ale nejde o přesnou kopii. Scénář jsme zhruba ze třetiny obměnili a přizpůsobili našim schopnostem. Zatímco Bolkova verze byla hodně hudební, ta naše je více klaunská a taneční. Nesmírně si vážím Bolkovy velkorysosti a toho, že nám dal volnou ruku,“ upřesnil Pavol Seriš. Ve srovnání s běžnou divadelní praxí tentokrát otec a dcera hodně zkoušeli po večerech doma v ateliéru, aby Julianka nechyběla ve škole. „Na generálkový týden už nebylo zbytí, nicméně její paní učitelka ze Základní školy Řehořova nám velmi vyšla vstříc. Samozřejmě za podmínky, že Juliana svoje školní povinnosti nezanedbá,“ podotkl Pavol Seriš.

Ke spolupráci si přizval své osvědčené spolupracovníky: režiséra Dalibora Buše, dramaturga Matěje Randára a výtvarnici Bernadett Királyovou. „Inscenační tým tvoří lidé, kteří jsou mými přáteli, a zároveň jsou zkušení profíci. Pépe bude opět jiný než cokoliv předtím. Minimum slova, hodně pantomimy a klaunské práce s objektem a taky největší výprava. Bude to výtvarné, poetické a věřím, že krásné divadlo,“ uzavřel Pavol Seriš.

Foto: David Konecy