Sezóna 2009/2010 se blíží ke svému závěru. S koncem června přijdou divadelní prázdniny, které jen zdánlivě vypadají jako velký čas dovolené, protože divadlo se i o prázdninách vydává na hostování a také se pilně připravuje na novou sezónu, která začne v září.
Poslední premiéra sezóny
Poslední premiérou letošní sezóny je inscenace podle románu Brama Stokera Nemrtvý aneb Upír z Transylvánie. S ďábelským Draculou, kterého ztvárňuje Bedřich Výtisk, se poprvé můžete setkat na prknech Mahenova divadla 18. června. Dramatizace a režie patří Romanu Groszmannovi, který již na Mahenově jevišti uvedl například komedii Náměstíčko či pohádku Jana Karafiáta Broučci.
Slavný horor o pravzoru moderních upírů vyšel poprvé v roce 1897. Spisovatel Bram Stoker, člen slavného anglického okultního Řádu Zlatého úsvitu, se zabýval různými hrůzostrašnými pověstmi, tajemnými vědami i nejrůznějšími pověrami. Orientalista Arminius Vambera seznámil Stokera s historickou postavou valašského vojvody Vlada, panujícího ve druhé polovině 15. století, jehož ukrutnost a krvavé skutky byly tak pověstné, že podle lidového podání byl prý spolčen s ďáblem. Příběh je umístěn do viktoriánské Anglie, do typicky měšťanské společnosti, ve které se silou tmy, zkázy a nicoty zápolí obyčejní lidé, nucení bojovat zbraněmi stejnými jako síla zla – symboly a prostředky čerpanými ze středověkých mýtů.
Režisér Roman Groszmann už několik let v sobě nosil tuto látku s výraznou představou o sugestivní scénické podobě. V jeho vlastní dramatizaci je příběh vyprávěn s důrazem na archetypální zemitost a syrovost, která se nevylučuje s mysteriózností. Groszmann mimořádně zdůrazňuje téma nesnesitelné touhy silně erotické povahy, navíc zdařile vystihuje zvláštní oscilaci příběhu mezi pokleslostí, laciností, morbidností a heroickým zápasem všudypřítomného zla, jenž probíhá neustále – zápasem, který zdánlivě nemohou lidé nikdy vyhrát.
Reprízy Nemrtvého v této sezóně: 19. a 21. června.
V červnu se bude tančit
Poslední červnové dny v Národním divadle Brno budou patřit tanečnímu umění, a to sedmnáctému ročníku Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Brno 10. Od 20. do 26. června vystoupí v Divadle Reduta různé soubory. Přehlídku zahájí Polské taneční divadlo, nejprogresívnější soubor tance v Polsku, který často hostuje v zahraničí, kde sklízí úspěchy. Opět v Divadle Reduta pak 25. června představí Lenka Bartůňková To nejlepší z české taneční platformy pod názvem Ryba. Inscenace obdržela Cenu Sazky 2008 za objev v tanci. Poslední den festival uzavře Taneční laboratoř – Praha – Brno – Bratislava.
Čeká nás i Rodinný večer
Divadlo Reduta, nejmenší scéna Národního divadla Brno, připravuje k příležitosti prvního ročníku festivalu Divadelní svět Brno premiéru scénického čtení hry Václava Havla s názvem Rodinný večer. První samostatná Havlova dramatická práce je z roku 1960. Ve známost vešla až v roce 1999, kdy vyšel text v autorových Spisech. V příběhu rodiny s jejími rituály, stereotypním chováním, prázdným tlacháním a nízkými horizonty vystihuje nesmyslnost, prázdnotu a zbytečnost lidské existence. První uvedení Havlova Rodinného večera se uskuteční 18. června v Divadle Husa na provázku. Od příští sezóny bude scénické čtení uváděno již na své domovské scéně v Divadle Reduta. První repríza se koná 12. září. V hlavních rolích uvidíte například Bohumila Klepla či Tomáše Matonohu.
Pohled do nové sezóny
A ještě krátce k nové sezóně. Na podzim se bude konat druhý ročník Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2010 (první ročník se uskutečnil v roce 2008). Hlavním organizátorem je Národní divadlo Brno, které spolupracuje s dalšími významnými brněnskými kulturními institucemi: Filharmonií Brno, Moravským zemským muzeem, Janáčkovou akademií múzických umění, Masarykovou univerzitou a Domem umění. Pod tématem Janáček a expresionismus je ukryt velice zajímavý program, jehož těžiště je ve scénickém zpracování Janáčkových oper různými režiséry a dirigenty. Ovšem nebudou chybět ani koncerty, a to ani komorní, workshopy, výstavy, matiné a další.
„Nejsem si jistý, jestli má město Brno nějaký symbol. Myslím si, že festivalem Janáček Brno má šanci se tímto významným symbolem stát,“ uvedl na prvním ročníku festivalu v roce 2008 anglický režisér James Conway. „Janáček vstoupil do repertoáru téměř každého operního domu v Evropě a Severní Americe. Přestože byl skladatelem, který byl spojován s prázdnými operními sály a bylo velmi těžké přilákat diváky na jeho opery, dnes je jedním z nejpopulárnějších operních skladatelů na světě. Proto si myslím, že Janáček je pro Brno, v němž strávil podstatou část svého života, velkým symbolem.“
Program je uveden na www.janacek-brno.cz.