
V letošním roce podpořila Nadace Partnerství prostřednictvím programu Strom života granty na výsadby stromů částkou 350 tisíc korun. O grant se ucházelo celkem 86 obcí, občanských sdružení, škol či farností. Podzimní grantové kolo potvrdilo, že zájem o výsadby je i letos velký – celková žádaná částka přesáhla 1,5 milionu korun. Grantová komise vybrala 26 nejkvalitnějších žádostí, každou z nich podpořila částkou do výše dvacet tisíc korun určených především na nákup dřevin, případně kůlů a dalších ochranných prostředků. Uspěly například Římskokatolická farnost Blansko, myslivecké sdružení z Hrušek, sdružení Prostrom a Šuterňa, brněnské centrum environmentální výchovy Lipka, obce Brumovice, Otnice a Poustka. Generálním partnerem programu Strom života je společnost Skanska, která na jeho činnost v roce 2009 věnovala pět milionů korun.
Program Strom života pomáhá od svého vzniku obnovovat barokní ráz krajiny České republiky protkané cestami a alejemi a rozčleněné remízky či loukami. Přispívá také ke zlepšování života ve městech i menších obcích. Nedílnou součástí je od počátku jeho existence důraz na zapojení dobrovolníků – lidí, kteří jsou v kontaktu s místem, kde se má výsadba uskutečnit.

Letošní turistická sezona a s ní prohlídky Staré radnice a radniční věže se chýlí ke konci. Slavnostní zakončení sezony proběhne v sobotu 3. října. V 9 hodin vyrazí z náměstí v Lednici na trasu všichni novodobí následovníci koláře Jiřího Birka, kteří budou koulet dřevěné kolo od žebřiňáku po cyklostezce do Brna. Do cílové stanice na nádvoří Staré radnice v Brně by měli dorazit kolem 13. hodiny. Poté bude za cílovou páskou otevřena radniční věž a pregéř v historickém kostýmu bude razit mince a nabízet dárkové repliky brněnského kola. V 15 hodin odstartuje ze Zelného trhu závod v koulení kola v dětské kategorii, délka trasy je 66,9 metru. V 16 hodin vystoupí hudební skupina Rusty Nail.
Další informace na
www.bkc.cz.
Dvě téměř padesátimetrové tramvaje, které pojmou až čtyři sta padesát cestujících, vyjely na brněnské koleje. Takhle dlouhé soupravy nemá žádné město v České republice. Ještě donedávna to totiž zakazoval zákon, od 15. září mohou do ulic i tramvaje delší než čtyřicet metrů. Dle dopravního podniku už nelze z provozních důvodů zkracovat jízdní interval mezi jednotlivými spoji. Velkokapacitní souprava má tak zamezit přeplnění spojů, hlavně na linkách 1 a 12, které patří k nejvytíženějším ve městě. Každá z dlouhých tramvají měří přesně 46 metrů a 30 centimetrů. Vznikly spojením dvou vozů Vario LF2R a budou jezdit jen v pracovní dny. Při úpravě tramvají byly použity nejmodernější technologie. Nechybí bezbariérový přístup do střední části nebo dvojí vypružení podvozku, které zajistí nižší hlučnost a vyšší pohodlí při jízdě.