Brno, 30. dubna 2013 – Až dvě stě historických vozů a motocyklů od předválečných strojů až po soudobé „youngtimery" se představí o víkendu 4. – 5. května na Brno Classic Grand Prix na Masarykově okruhu v Brně. Automotodrom Brno se vrací k tradici akce zaměřené na historické a klasické vozy po mnoha letech. Závody klasických vozů Histo CUP doplní přehlídka historických formulí a motocyklů. O podrobnostech akce informoval mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana.
Histo CUP
Rakouský šampionát klasických vozů zahrnuje závody vozů z druhé poloviny 20. století napříč všemi třídami. Na dráze se představí silné americké vozy Corvette, Camaro nebo Ford Mustang. Evropskou produkci budou reprezentovat menší cestovní vozy BMW 2002, Alfa Romeo GTV a další. Závodní dění doplní samostatný značkový pohár legendárních BMW 3 E30 z osmdesátých let.
Přehlídka historických formulí – Klub F3
Přehlídka mapuje celou historii vozů československých jezdců od třicátých do osmdesátých let. Vystaveny budou například speciál MG-UVA Františka Bauera, který postavil závodník Jiří Pohl, sportovní Škoda 110 s nelakovanou hliníkovou karoserií nebo Tatra 607 Monopost po Aloisi Veřmiřovském. Přehlídka formulí se koná v sobotu a vozy třikrát během dne vyjedou na dráhu k soutěži pravidelnosti.
Přehlídka historických motocyklů – Motor Journal
Nedělní přehlídka nabídne průřez historií závodních motocyklů od předválečných let až přelomu 80. a 90. let. Na Masarykův okruh přijedou hned tři motocykly ČZ – Walter z 50. let, nejstarším exemplářem bude Indian Scout Police z roku 1927. Motocykly během neděle třikrát vyjedou na dráhu k soutěži pravidelnosti.
Během víkendu bude v paddocku vystaveno přibližně 80 historických vozů a motocyklů. Mezi nimi budou například :
Ferrari F40
Legendární sportovní vůz, který autor proslulého pořadu Top Gear Jeremy Clarkson označil za nejlepší supersport všech dob, oslavil v loňském roce pětadvacáté narozeniny. Jde o poslední vůz, na jehož vývoj osobně dohlížel zakladatel automobilky Enzo Ferrari. Celkem bylo za pět let vyrobeno 1316 kusů. Vůz je považován za jeden z posledních ryzích supersportů, ve kterých řidiči nepomáhají žádné asistenční systémy. Vůz pohání třílitrový osmiválec se dvěma turby s výkonem 478 koní. Vůz bude na Masarykově okruhu pouze v sobotu 4. května
RudgeWhitworth Ulster
Britský závodní motocykl z roku 1934 je jedním nejzajímavějších strojů své doby. Půllitrový motor má 25 – 30 koní a stroj dokáže vyvinout rychlostpřes 150 kilometrů v hodině. Motocykl vznikl v továrně britského výrobce Rudge, který na přelomu 20. a 30. let produkoval špičkové závodní stroje. Tovární motocykl zvítězil v roce 1928 na Grand Prix v Ulsteru a právě na počest tohoto triumfu byl pojmenován nově vyvíjený model. Motocykl bude na Masarykově okruhu pouze v neděli 5. května
Chelík Wartburg
Jedinečný vůz, který postavil v roce 1964 Stanislav Chelík pro závody Formule 3, pohání motor Wartburg. Vůz v šedesátých letech pravidelně startoval i na Masarykově okruhu, ovšem už se Zdeňkem Křivohlavým. Ten s vozem závodil až do roku 1970 a na Brno Classic Grand Prix za jeho volant znovu osobně usedne. Vůz bude na Masarykově okruhu pouze v sobotu 5. května
Doprovodný program
Po celý víkend budou v promítacím sále Masarykova okruhu (nad boxy) probíhat promítání filmu z historie Masarykova okruhu. V prostoru nového tiskového střediska budou vystaveny historické modely Masarykova okruhu a panely mapující historii závodění v Brně.
Návštěvníci si budou moci vychutnat také komentované jízdy mikrobusy po obslužné komunikaci závodní dráhy. Během patnáctiminutové projížďky se návštěvníci pohybují ve vzdálenosti 10 – 40 metrů od závodní dráhy. Cena jízdy je 50 Kč / osoba.
Děti si mohou na Masarykově okruhu zdarma vyzkoušet jízdu na minibike v minibikové akademii. Kurz pořádají zkušení lektoři, kteří se každému dítěti věnují individuálně. Každý účastník dostane zapůjčenu kombinézu, rukavice a helmu, je nutné si přinést vlastní pevnou obuv. Pro začátečníky budou připraveny čtyřkolky Blata, zkušenější a větší děti mohou vyzkoušet přímo minibike.
Areál Masarykova okruhu bude otevřen v sobotu a v neděli od 8 do 18 hodin. Parkovat je možné na parkovišti Pod vysokým napětím (naproti hlavní bráně) nebo v prostoru tribuny C (příjezd směrem paddock). Parkovné je zdarma. Vstupné: 120 Kč / den, děti do 14 let a senioři nad 65 let zdarma. Majitelé historických vozů a motocyklů mají vstup po oba dny zdarma pro sebe a doprovod. Podmínkou je přijet ve voze nebo na motocyklu s veteránskou poznávací značkou.
Z důvodu rekonstrukce kanalizace je uzavřen průjezd Žebětínem směrem na Masarykův okruh. Příjezd od Brna je možný buď po dálnici D1 nebo po silnici II/602 přes Popůvky.
Zdroj: Automotodrom Brno, foto: archiv Automotodrom Brno