Brno, 5. srpna 2012 – Dálný východ začíná objevovat kouzlo moravských vín. Vinařství Sonberk, Víno Marcinčák, Reisten a Mikrosvín Mikulov navázala dlouhodobou spolupráci s japonskými obchodníky a zásobují svými víny japonský trh. Vinné sklepy Roztoky, Arte Vini, Bohemia Sekt a vinařství Marcus se budou v říjnu prezentovat na mezinárodním veletrhu v druhém největším městě Jižní Koreje Daejeonu. Moravská vína si však našla cestu i do Číny nebo Vietnamu a jednání probíhají také v dalších zemích.

V konkurenci věhlasných světových vinařství, z kterých si japonští obchodníci vínem mohou vybírat, jde o jednoznačný úspěch a vedle cenných medailí z prestižních mezinárodních soutěží je to další potvrzení kvality moravských vín.

Moravským vinařům se na japonském trhu podařilo získat silného partnera – obchodnici Mayumi Endo vlastnící známý obchod, velkoobchod a e-shop. Ta v roce 2010 oslovila prostřednictvím Bohumila Ševčíka Českou agenturu na podporu obchodu (Czechtrade) s poptávkou po moravském víně. Czechtrade se obrátil na vinařskou platformu V8, následovalo rychlé setkání s Mayumi Endo v sídle Czechtrade, průzkumná cesta po vinařstvích a degustace u jednotlivých sklepmistrů.

Mayumi Endo se v Japonsku také stala aktivní propagátorkou moravského vína. Jeden z věhlasných japonských herců byl pozván do televizního pořadu „Tasaki Bar", nejznámějšího japonského sommeliera, kde společně ochutnávali a chválili Merlot, výběr z hroznů z vinařství Sonberk. Moravská vína se tak dostala také do japonské televize, čím výrazně vzrostla jejich obliba a prodej na Dálném východě.

Směr veletrh v Jižní Koreji

Ve spolupráci s Milošem Sklenkou, obchodním radou Velvyslanectví ČR v Soulu, se naše vinařství (Vinné sklepy Roztoky, Arte Vini, Bohemia Sekt a Marcus) připravují na říjnovou účast na veletrhu v druhém největším městě Korejské republiky v Daejeonu (Tedžon).

Poté, co jihokorejská strana posoudila informace o českém vinařství, tradici výroby vína a jeho exportu, získala Česká republika na veletrhu statut čestného hosta po boku vinařských velmocí. Moravská vína a vinařství tak budou mít příležitost představit se v Daejeonu cca 150 000 především odborným návštěvníkům, jakými jsou nákupčí vína z hotelů, restaurací, obchodních sítí apod., sommelieři, členové odborných spolků a další. Jihokorejská mise bude završena degustací v Českém informačním centru v Soulu, které proslulo jako dokonalá replika Staroměstské radnice v Praze.

Spotřeba vína v Koreji neustále roste a pohání ji především zájem o vína evropská. Jižní Korea si ve srovnání s Evropou a Severní Amerikou udržuje stabilní hospodářský růst a její trh představuje významný obchodní potenciál. Ročně navštíví Českou republiku kolem 400 tisíc Korejců, kteří o našich reáliích mívají na rozdíl od ostatních asijských národů poměrně velké povědomí. Prostřednictvím našich vín si mohou k České republice vybudovat pozitivní vztah, a moravská vína tak také mohou pomoci našemu cestovnímu ruchu.

Čína, Vietnam, Filipíny, Tchai-wan

Vinné sklepy Roztoky spolu se společnostmi Rodinné vinařství Jedlička a Novák, Marcus a Weinmarket uspořádaly v loňském roce seminář a následnou prezentaci moravských vín v čínském Pekingu za účasti významných hostů z kulturních i politických kruhů. To následně vyústilo v zajímavou obchodní spolupráci v řádu desítek tisíc litrů dovezených vín.

První dodávky jsou ve spolupráci se českými zastupitelskými úřady domlouvány také v dalších exotických zemích Dálného východu, jakými jsou Vietnam, Tchai-wan či Filipíny.

Oceňovaná vína z Moravy dělají celé České republice v zahraničí čest a pozitivní reklamu, což zvyšuje také poptávku u obchodníků a zákazníků z dalších zemí. Jakkoli nikdy nebudeme ve víně ve srovnání s Francií, Španělskem, Itálií či jihoamerickými státy dominantní exportní zemí, máme se určitě na světových trzích čím pochlubit, a ukázat tak milovníkům vína ze vzdálených zemí jedno z našich velmi úspěšných odvětví.