Brno, 1. října 2014 – Rakvice mají nádhernou polohu. Na dohled Pálava a přilehlé vodní plochy, kousíček od luhů Dyje a Lednicko-valtického areálu i velkopavlovických a velkobílovických vinných hor. Spojení s okolím je dokonalé, obcí vede hlavní železniční tah Brno–Břeclav a dálnice D2 je hned za tratí.
Vinice se nacházejí ve dvou lokalitách. Se sousedními obcemi Přítluky a Zaječí se Rakvice dělí o unikátní terroir Přítlucké hory, která z příkrých, jižně až východně orientovaných svahů přechází takřka do roviny za humny vesnice. Druhý vinohrad, s jihozápadní orientací, leží mnohem dál, až za dálnicí. Je součástí kopce Zimarky, jehož dominantou je i z dálnice dobře viditelná a mediálně známá velkobílovická kaplička na Hradišťku (zasvěcená od roku 2002 sv. Cyrilovi, sv. Metodějovi, sv. Václavovi a sv. Urbanovi).
Rakvice jsou sídlem mnoha vinařských podniků všech velikostí. Výrazným rodinným podnikem je vinařství pana Bronislava Vajbara. Široká a kvalitní nabídka vín, mošty a Miss víno – to jsou první asociace, které mne napadnou.
Na začátek obligátní otázka: Kdo nebo co vás přivedlo k vinaření?
Otec a děda, v dětství práce ve sklepě, která se mi líbila. Skutečně mě to chytlo ve chvíli, kdy jsem jako mladý jinoch první litry vína nejen vyrobil, ale také úspěšně prodal.
S vaším vinařstvím je už neodmyslitelně spjata Miss víno 2013 Lucie Klukavá. Jak vzniklo toto spojení?
Prostě a jednoduše jsme si ji vylosovali. Na začátku jsem moc nevěděl, do čeho jdu, ale nakonec se ukázalo, že to byl milník ve vývoji vinařství. Pochopil jsem tu, že nestačí jen dělat dobré a chutné víno, ale že ho také musím dobře zabalit a prodat. Díky Lucii vzniklo i naše nové motto – nejkrásnější ženy a nejlepší vína.
Jak ovlivnil úspěch v Miss víno vaše vinařství?
Pochopil jsem tu, jak myslí mladí lidé a jak se formuje (či spíše neformuje) jejich vztah k vínu. A hlavně jsem pochopil, jak bych měl myslet já. Řekl bych, že jsme se na vlně medializace Miss vyvezli k vlastnímu marketingu a PR, v rámci 20. výročí firmy jsme vytvořili nový corporate design, přešli na šroubové uzávěry... Již v minulosti jsme podporovali děti z dětského domova v Brně, ale teprve spolu s Lucií Klukavou jsme tomu dali nový rozměr. Lucie vyrobila, pod mým dohledem, 666 lahví vína odrůdy Pálava. Děti si samy nakreslily etikety a my tato vína prodáváme, s pomocí našich milých vinotéčníků, pro ně. Už jsme jim předali šek na 100 000 Kč a doufám ještě v dalších 50 000 Kč – láhve s vlastnoručním podpisem Lucie a „hezkými" čísly se totiž budou dražit.
Evidentně se nebojíte novinek a experimentů. Jedním z nich je Velkopavlovická trojka. O co běží?
Smícháním tří produktů z velkopavlovické oblasti – meruňkového koncentrátu, hroznového moštu a vína vznikl moderní, dnes tolik žádaný nízkoalkoholický nápoj plný přírody a zdraví. My ho považujeme za náš „povzbuzovač" a doporučujeme ho každému. Jako každý dobrý nápad se rodil postupně. Máme meruňkový sad s velkopavlovickou meruňkou. Mošt vylisovaný z meruněk je tak hustý, že ho nejde konzumovat. Chtěli jsme se vyhnout ředění vodou a vyzkoušeli smíchání s hroznovým moštem. Vznikl tak náš nealkoholický produkt. V další fázi vývoje přišly experimenty s vínem, které dalo nápoji další rozměr, šťávu a dynamiku...
Nelze si nevšimnout, jaký důraz kladete na komunikaci se zákazníky. Přehledné a čisté webové stránky, aktualizovaný facebookový profil... Fandíte moderním technologiím?
Ano, fandíme a díky moderním technologiím a různým profilům učíme (nejen) mladé lidi poznávat vína. Hodně vinařů si dodnes myslí, že stačí vyrábět dobrá vína a sedět před sklepem – zákazník si přijde. Asi to funguje u malých vinařů, ale obecně vzato, je to velmi málo. My jsme se rozhodli jít cestou otevřených dveří i oken. Na webu i sociálních sítích se naši zákazníci dozvědí vše o víně, vinařství, viničních tratích i našem způsobu života. Zjistili jsme dokonce, že majitelé vinoték z těchto zdrojů pravidelně čerpají informace, které jim pomáhají prodávat naše vína zákazníkům. Pochopitelně že jsme, při všech těch přestavbách, udělali i e-shop, který nabízí vína zákazníkům, kteří nemají čas na návštěvu vinoték.
Které z vašich vín považujete za historicky nejúspěšnější? Dá/dají se ještě někde sehnat?
Tramín červený pozdní sběr 2007, k dostání již není. Podíváme-li se na aktuálnější vína, pak určitě Zweigeltrebe rosé 2013 kabinetní víno, které dostalo řadu medailí a hlavně z Cannes přivezlo Zlatou medaili z Le Mondial du Rosé. Poslední kousky jsou k dostání za 149 Kč. A rozhodně bychom měli zmínit Veltlínské zelené 2013 ledové víno, u kterého byl velký úspěch, že vůbec vzniklo (mrazy přišly až na přelomu ledna a února, kdy většina vinařů snahu o ledová vína dávno vzdala). Navíc získalo, mimo jiné, i Cenu ministra zemědělství ČR Víno&Delikatesy 2014.
Je čas vinobraní. Jak se letos vyvíjely a vyvíjejí hrozny na vašich vinicích? Které odrůdy u vás vypadají zatím nejslibněji?
Letošní ročník je jiný, vinař musí procházet vinici od vinice a rozhodovat se, kterou posbírá a kterou tam nechá. Víno na frizzante již je téměř vyrobeno, dokváší v nádrži. Díky své krásné kyselině bude šťavnaté. Svatomartinská vína máme již vyrobena a začínají se již pomalu čistit. Zajímavý bude tento rok Muškát moravský, Müller Thurgau a stále oblíbenější Veltlínské červené rané. Někteří vinaři nahlas lamentují, že vše shnilo a budou špatná vína. Já to vidím tak, že to bylo skutečně velmi složité vinobraní, ale s přírodou jsme se poprali a vítězství bude na naší straně. Ve sklepě máme řadu přívlastků a na řadu z nich se už těším. Možná to bude i zajímavá zkušenost pro zákazníky – po letech těžších a komplikovaných vín s vyšším zbytkovým cukrem či vyšším alkoholem se vrátíme k moravské tradici lehkých a svěžích vín.
Jaké novinky aktuálně připravujete?
Novinkou bude frizzante rosé. Připravujeme novou řadu vín family reserva, ve kterých najdete primárně vína zrající dlouhou dobu ve špičkových francouzských barrique sudech. S prvními jarními dny můžete čekat i náš premiérový sekt kvašený v láhvi.
Vaše nabídka je typicky moravsky pestrá: celá řada odrůd, přívlastků, specialit. Jak se za poslední desetiletí změnily preference vašich zákazníků?
V mírném útlumu je odrůda Pálava, která v minulých létech vylétla jako kometa. Její přímočarost a prvoplánovost pomohla řadě konzumentů najít cestu k moravským vínům – chvála jí za to. Ale vývoj jde dál a poučení konzumenti dnes odhalují krásy tradičních odrůd, jako jsou Veltlínské zelené, Ryzlink vlašský a Ryzlink rýnský. Více si nacházejí cestu k sušším či dokonce suchým vínům.
Brno se hlásí ke svým historickým odkazům a tradicím vinařství a vína. Označení „Brno, město vína" je pro mnohé přesto zatím pouhým heslem. Jak vy hodnotíte prezentaci a prodej vašich vín v Brně?
V Brně je velká konkurence, protože každý obchodník má víno téměř na dosah. A kdo ho v Brně prodává, tak ten už vínu rozumí. Obchodníci to mají v Brně těžké – všichni obyvatelé to mají k vinařům velmi blízko, Pražanům či Ostravanům se cesta na jižní Moravu už tolik nevyplatí, a více tak spoléhají na svého vinotéčníka.
Vinařství Bronislav Vajbar
- Založeno: 1994
- Sídlo: Rakvice, Jihomoravský kraj
- Roční produkce: 130 000 lahví
- Vlastní vinice: 36 ha – Přítluky (Přítlucká hora, U křížku, U majáku, U studánky), Rakvice (Trkmansko, Kozí horky, Krefty), Zaječí (Nová hora)
- Odrůdy: Cabernet Moravia, Cabernet Sauvignon, Frankovka, Chardonnay, Irsai Oliver, Merlot, Modrý Portugal, Muškát moravský, Müller Thurgau, Neuburské, Pálava, Rulandské bílé, Rulandské modré, Rulandské šedé, Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský, Svatovavřinecké, Tramín, Veltlínské červené rané, Veltlínské zelené, Zweigeltrebe
- Zajímavost: frizzante, hroznový mošt, Pálava Miss Víno 2013, Velkopavlovická trojka
Jan Příkryl, vino@iBrno.cz, foto: archiv Vinařství Vajbar