Brno, 20. listopadu 2023 – Četné zákony a předpisy zanikají, jiné se. Jedna z nových povinností se týká vinařů a distributorů výrobků z vinné révy. Obaly vybraných výrobků stáčených po 8. prosinci 2023 a určených koncovým spotřebitelům, musí obsahovat nové údaje.
Nebude to snadné – čitelný seznam výživových údajů a obsažených složek může na etiketě zabrat opravdu dost místa, údaje ke všem šaržím je třeba někde skladovat. Řešení na pár kliků nabízí aplikace QR víno.
Nové povinné značení výrobků z vinné révy
V ČR je registrováno 13,7 tisíc pěstitelů vína a ve 383 vinařských obcí zpracovává víno mnoha registrovaných vinařství. Všichni ti, kdo produkují víno pro koncové zákazníky, musí od 8. prosince letošního roku na obalech svých nových výrobků uvádět také výživové údaje a seznam složek. Produkty z révy vinné vyrobené před tímto datem mohou být dodávány na trh beze změny až do vyčerpání zásob. Také na víno určené k prodeji jako sudové, čepované nebo rozlévané se tedy nová povinnost nevztahuje.
Výrobou je v tomto případě chápán proces kvašení (prvotní nebo druhotné), jehož výsledkem je vznik výrobku z révy vinné. Plnění výrobku do nádob a jeho označování se pro tyto účely nezahrnuje do výroby produktu. Povinnost tak bude dopadat např. na vína s přívlastkem slámové víno, ledové víno ročníku 2023 nebo šumivá či perlivá vína, jejíchž sekundárná kvašení proběhne po tomto datu.
Dodržování správného označení výrobků bude kontrolovat Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Jak? Elektronicky!
Požadované údaje je možné uvést na obalu či etiketě slovně, ale vzhledem k jejich množství je praktičtější je uvést elektronickými prostředky, tedy jakýmkoli strojově čitelným kódem, který poskytuje přímý přístup k povinným informacím. Drobnou komplikací je, že “tyto údaje nesmí zobrazovat jiné informace určené k prodejním nebo marketingovým účelům, a že zároveň nesmí být shromažďovány nebo sledovány žádné údaje o uživatelích”. To tedy znamená, že povinnost není možno splnit na internetových stránkách výrobce, protože ty obsahují informace relevantní pro marketing nebo údaji o prodejci. Kromě toho internetové stránky běžně sledují informace o uživatelích.
QR víno
Digitální agentura Adbros představuje jednoduchou aplikaci QR víno, která tuto novou povinnost elegantně vyřeší. Řešení umí každé odrůdě či šarži přiřadit všechny potřebné hodnoty, následně sama vygeneruje QR kód, k němuž vytvoří samostatnou chráněnou webovou stránku se všemi povinnými údaji. Zákazník se jednoduše dostane k informacím naskenováním QR kódu, etiketa není zatěžkaná četnými položkami a vinař získá zálohovanou a editovatelnou evidenci údajů ke všem svým výrobkům na jednom místě. U placených verzí Adbros poskytuje e-mailovou či telefonickou podporu a možnost bezplatného vyzkoušení zdarma na 30 dní. Řešení je již teď dostupné na www.qrvino.cz.