Brno, 6. listopadu 2025 - Na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity (ECON MUNI) odstartoval mezinárodní projekt From Grapes to Stories: Storytelling at the Heart of Sustainable Wines in the Visegrad Region, financovaný z Visegrádského fondu. Cílem je podpořit vinaře v zemích V4 — v Česku, na Slovensku a v Maďarsku při využívání storytellingu jako strategického nástroje pro posílení udržitelné produkce, budování značky a oslovení zákazníků.

Do projektu jsou zapojeny tři instituce: Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity, která zajišťuje vedení a koordinaci projektu, dále je zapojena i Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre a Budapest University of Economics and Business. „Projekt má za cíl shromáždit data ze všech tří zemí a mimo jiné analyzovat, jak vinaři využívají příběhy k propagaci ekologického vína,“ uvádí hlavní řešitel projektu Dušan Mladenovič z Ekonomicko-správní fakulty MU.

Storytelling umožňuje výrobcům budovat hlubší vztah se zákazníky a posilovat svou značku prostřednictvím autentických příběhů o původu, výrobních postupech či udržitelnosti. Visegrádský vinařský trh čelí několika výzvám: klesající spotřebě vína, zejména u mladší generace, změně spotřebitelských preferencí a rostoucí poptávce po udržitelných produktech. „Mladší generace již nehledá pouze kvalitní víno, ale především autentický příběh, transparentní původ a důraz na udržitelnost. Proto je dnes pro výrobce vína nezbytné naučit se vyprávět příběhy svých vín způsobem, který osloví novou generaci spotřebitelů,“ dodává doktor Erik Janšto z Ústavu marketingu, obchodu a sociálních studií Slovenské poľnohospodárske univerzity v Nitre.

Zatímco evropská spotřeba vína klesá, zájem o bio a biodynamická vína roste přibližně o 20 % ročně (podle studie Towards FnB, červen 2025). Přestože řada producentů v regionu V4 přijímá ekologické postupy, jejich komunikace často zaostává. Využití storytellingu přitom pomáhá představit příběh vinařství, jeho dědictví i environmentální dopady a odlišit značku od konkurence. „Chceme zjistit míru využití storytellingu v dosud nepozorovaném kontextu, jak geografickém (region V4), tak tematickém (výroba vína),“ vysvětluje Mladenovič. „Storytelling je výrazně častější u západních producentů vína, to byla a je naše hlavní motivace k řešení tohoto projektu.“

Projekt zmapuje současnou situaci ve využívání storytellingu ve vinařském sektoru se zaměřením na ekologickou produkci. „Na jedné straně budeme hovořit s výrobci vína, abychom shromáždili jejich zkušenosti, na druhé straně provedeme průzkum mezi spotřebiteli vína, abychom se pokusili rozluštit jejich vnímání prvků storytellingu využívaných v marketingové komunikaci. V zásadě chceme pozorovat obě strany,“ popisuje Mladenovič.

Realizátoři projektu vytvoří několik konkrétních výstupů s praktickým zaměřením. Mezi hlavní výstupy patří příručka osvědčených postupů, která bude shromažďovat a prezentovat příklady efektivního i neefektivního využití storytellingu, zpráva obsahující spotřebitelské postřehy a přehled aktuální situace v dané oblasti i sada nástrojů pro storytelling, jež má za cíl podpořit vinaře a další uživatele při zdokonalování základních postupů.

Projekt přináší do regionu V4 dosud chybějící komplexní přístup k využití storytellingu ve vinařství a navazuje na globální trend udržitelné produkce. Realizace trvá od 1. října 2025 do 1. března 2027.

Zdroj: MUNI, foto: ideogram.ai