1. dubna 2011 - Že se autíčko pro autodráhu může pohybovat samo bez přičinění lidské ruky, předvedli studenti na již 3. ročníku soutěže Freescale Race Challenge na půdě Ústavu radioelektroniky Vysokého učení technického v Brně 29. března 2011 v regionálním kole. Cílem soutěže je každoročně prověřit vývojářské schopnosti a důvtip našich budoucích inženýrů, kteří se do soutěže přihlásili.
Úkolem klání je vnuknout autíčku vyšší inteligenci, která zaručí, že po předem neznámé dráze pojede co nejrychleji a přitom ji neopustí. Střeva autíček obsahují procesor, budič motorku a různá čidla pro měření zrychlení, měření otáček či miniaturní gyroskopy podle důvtipů a nápadů soutěžících. Pak přichází na řadu dlouhé období programování, po kterém dobře fungující autíčko - robot před zatáčkou zpomalí a na rovince zase zrychlí.
Přístupy jak na to mohou být rozličné a každý z nich je jinak úspěšný. Například při prvních kolech podle odstředivých sil a příslušného zrychlení v daném směru inteligentní algoritmus „očuchá“ tvar dráhy a pro kola následující již procesor v autíčku ví, kde bude nebezpečná zatáčka a kde to naopak může rozpálit, protože se očekává delší rovinka. A pak již přijde kýžený den, kdy se ukáže, kdo je nejlepší vývojář a programátor. V letošním oblastním kole se zúčastnilo soutěže 18 týmů z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií a Fakulty informatiky VUT v Brně.
Zvítězil tým „Pat a Mat“, za kterým se skrývají Lukáš Famfulík a Martin Dušek z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. Ti spolu s dalšími pěti týmy postupují do mezinárodního kola, které proběhne v Rožnově pod Radhoštěm koncem letošního dubna a kde budou i vítězové z dalších vysokých škol z Česka a Slovenska. Někdo namítne, vždyť je to jen hraní a bez užitných hodnot, ale omyl. Takto se kluci učí přemýšlet, zdokonalovat své dovednosti a využívat nejmodernější technologie v praxi. Navíc si určitě přinesou nezanedbatelnou zkušenost pro svůj profesní život, i když vlastně jen hráli.