Brno, 5. prosince 2011 (MEDIAFAX) - Z 236 698 vozidel registrovaných v okrese Brno-město jich 17 964 nemá sjednáno povinné ručení. Nepojištěná vozidla přitom způsobila během posledních sedmi let 1161 nehod se škodami za 60 milionů korun, řekl v pondělí výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Brno-město je podle něj v tomto ohledu nejhorším okresem v Jihomoravském kraji a řadí se i mezi nejrizikovější místa v celém Česku. Každé třinácté auto, které jezdí po Brně, není pojištěné

V Brně jezdí podle Hradce v současnosti 17 964 nepojištěných vozidel. Vzhledem k počtu registrovaných vozidel, kterých je 236 698, tedy platí, že každé třinácté vozidlo v tomto okrese není pojištěné. Podobný, dokonce mírně vyšší podíl nepojištěných vozidel je i v okresech Břeclav, Znojmo, Hodonín či Brno-venkov. "Zvýšená rizikovost okresu Brno-město je však v tom, že nepojištěná vozidla zde nejvíce bourají. Za posledních sedm let nepojištěná vozidla v Brně způsobila 1161 dopravních nehod za více než 60 milionů korun," konstatoval Hradec. "Brno-město je nejen nejrizikovějším okresem v Jihomoravském kraji, ale řadí se i mezi nejrizikovější okresy v celé zemi," dodal ředitel ČKP.

Z hlediska rizikovosti výskytu nepojištěné škody je za Brnem druhým nejhorším okresem Blansko. Zde je sice podíl nepojištěných vozidel relativně nízký, vysoký je ale naopak počet nepojištěných škod. Od roku 2004 do roku 2010 se na Blanensku odehrálo 231 nehod, které zavinily vozidla bez povinného ručení. "Škody přitom přesáhly více jak deset milionů korun," upřesnil Hradec.

V celém Jihomoravském kraji podle Hradce ohlásili motoristé za posledních sedm let policisté a motoristé dohromady 2 698 nepojištěných škod v celkové výši dosahující více než 139 milionů korun. "Chtěli bychom výrazně snížit počty nepojištěných vozidel a díky tomu dosáhnout poklesu počtu škod způsobených vozidly bez povinného ručení," řekl ředitel ČKP. uvádí Jakub Hradec.

"Uplatňováním příspěvku nepojištěných zároveň zvyšujeme finanční participaci nepojištěných motoristů na financování garančního fondu, z kterého vyplácejí pojišťovny plnění poškozeným při nehodách způsobených nepojištěným autem," dodal.

Vlastníci nepojištěných vozidel se přitom ze strany České kanceláře pojistitelů vystavují finančním postihům. Za jeden den nepojištění vozidla jsou podle Hradce majitelé povinni uhradit do garančního fondu ČKP sankční příspěvek ve výši 20 až 300 korun podle druhu vozidla.

Česká kancelář pojistitelů začala být podle Hradce v uplatňování sankcí důsledná. "Někteří nepoučitelní hříšníci už za neplacení příspěvku do garančního fondu skončili před soudem," upozornil ředitel. Výše příspěvku podle něj narůstá každým dnem, kdy není vozidlo pojištěno. Pokud vlastník vozidla nereaguje ani na výzvu, ani na upomínku, předává podle svého šéfa ČKP pohledávku inkasní společnosti a náklady na vymáhání tak narůstají o další tisíce korun. Pokud ani na výzvu inkasní společnosti nepojištěný nereaguje, předává ČKP případ soudu. V konečném důsledku může případ skončit až exekucí. "Soudním a exekučním řízením se případ neplatiči dále výrazně prodražuje," upozornil Hradec.

Jiří Nováček