Brno, 19. ledna 2012 (MEDIAFAX) - Studenti Vysokého učení technického v Brně pracují na vývoji a výrobě druhé generace studentské formule Dragon 2. Se svým prototypem se letos chystají reprezentovat VUT na závodech v Silverstone ve Velké Británii, řekla mluvčí brněnské techniky Jitka Vanýsková. Formule Student je prestižní soutěží pro přední evropské univerzity s technickým zaměřením. VUT v Brně má jediný český tým, který se do šampionátu se svým vozidlem letos přihlásil. Účast v soutěži i vývoj monopostu umožňuje studentům i úzká spolupráce s jihlavským Bosch Dieselem.
Se svým závodním monopostem se brněnští studenti chystají na sérii mezinárodních závodů. K nejprestižnějším patří závody v anglickém Silverstone, německém Hockenheimringu, v Rakousku nebo v Itálii. "Konkrétní účast vyplyne až po jednotlivých registracích, obrovská konkurence studentských týmů vede k tomu, že počet zájemců značně převyšuje možnosti organizátorů," řekla Vanýsková.
Studentská formule se od své větší sestry, Formule 1, liší v několika aspektech. "Z těch nejvíce viditelných to jsou rozměry a pohonná jednotka, které odpovídají potřebám závodění na užších a členitějších tratích, kde je potřeba dosáhnout co nejlepší ovladatelnosti. Při stavbě speciálů je nutné dodržet oficiální technické předpisy, v nichž jsou zohledněny obvyklé finanční možnosti studentských týmů a především vysoké požadavky na bezpečnost," řekl Pavel Ramík, supervizor brněnského týmu Formule Student. Studentské vozy podle něj však každopádně představují náročná a zajímavá technická díla.
Tým studentů VUT v Brně TU Brno Racing se v loňské sezóně představil na okruzích s vozidlem první generace Dragon 1. Navržená konstrukce vozidla byla i přes mechanickou závadu převodovky velice dobře hodnocena jak technickými komisaři, tak osobnostmi z oblasti automobilového sportu. U týmu TU Brno Racing se studenty strávil prý až nečekaně dlouhou dobu Ross Brawn, bývalý technický ředitel týmu Ferrari a jedna z největších osobností Formule 1. Formule druhé generace vychází z osvědčené konstrukce generace první.
Základem vozidla je opět prostorový rám z ocelových trubek. Srdcem speciálu Dragon 2 zůstává vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570 o maximálním výkonu 42kW při 8800 otáček za minutu s upraveným průběhem krouticího momentu. Převodovka je šestistupňová s elektromagnetickým řazením. Přenos síly z motoru na kola bude zprostředkovávat osvědčený diferenciál Drexler s omezenou svorností. K co nejlepším jízdním vlastnostem je navrženo nezávislé zavěšení kol dvojitými A-rameny a odpružení systémem pull-road vpředu, push-road vzadu s tlumiči od firmy Öhlins. Brzdová soustava bude využívat komponenty výrobce ISR Brakes.
Kontakt vozidla s vozovkou budou obstarávat závodní pneumatiky Hoosier 7.0x13” Racing Slicks Formula Student/SAE. Nová konstrukce je navrhována především s cílem dalšího snížení hmotnosti. "Díky velice dobré spolupráci s generálním partnerem projektu, firmou Bosch, je na vozidle 2. generace zamýšleno použít řadu komponent elektroniky Bosch určených pro motorsport. Studenti tak budou moci pracovat s high-tech komponenty v této oblasti," pochvaluje si Ramík.
Podle pedagogů VUT umožňuje stavba vozidla Formule Student bezprostřední zapojení studentů do vývojových prací, do práce v kolektivu, umožňuje navázání kontaktů s budoucími zaměstnavateli i srovnání výsledků v mezinárodní soutěži univerzit. "Oblast automobilového průmyslu a jeho subdodavatelů je vedoucím oborem, na kterém stojí naše hospodářství a které potřebuje špičkové odborníky. Brněnští studenti se jimi mohou v praxi rychle stát," prohlásil Ramík.