Brno, 3. dubna 2012 – Vyrazíte-li do jarních ulic českých a moravských měst, uvidíte neobvyklé obrazy. V Brně vás na kole budou míjet dámy i pánové v oblecích, v Praze například pražský primátor či velvyslanec Spojených států. Začíná totiž celostátní kampaň Do práce na kole, která letos probíhá v Praze, Brně, Liberci a v Pardubicích. Do kampaně se může zapojit každý zaměstnanec obchodní, neziskové či státní společnosti. Stačí dát dohromady tým alespoň dvou lidí, kteří budou v období od 2. do 31. května pravidelně dojíždět do práce na kole.

V Brně se koordinace kampaně ujala Nadace Partnerství ve spolupráci s pražskou iniciativou Auto*Mat a brněnskými partnery v čele s iniciativou Brno na kole. „Životní styl obyvatel Evropy se změnil, hodně času trávíme vsedě a u počítačů. Právě Češi patří k národům, které se málo hýbou a trpí nadváhou, bolestmi páteře, nemocemi srdce a cév," říká manažer celostátní kampaně Do práce na kole Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „Každodenní jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu vyjížďkou na kole," dodává Masare.

Obyvatele českých a moravských měst má do sedel bicyklů nalákat kampaň Do práce na kole. Soutěžit budou týmy i jednotlivci a na vítěze čeká řada hodnotných cen. Nadace Partnerství nabízí ve spolupráci s iniciativou Brno na kole i pomoc s výběrem pohodlné trasy. Titul Cyklozaměstnavatel roku získají v každém městě firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří. „Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zavedou finanční odměny pro zaměstnance dojíždějící na kole," vysvětluje Vít Masare. Hodnotit se budou i videa, fotografie, či další způsoby kreativní dokumentace cyklodojížďky do práce, které mohou soutěžící vytvořit.

V Brně, kde kampaň organizuje Nadace Partnerství, mají iniciativy na podporu cyklistické dopravy dlouhou tradici. Letošní Velká jarní cyklojízda proběhne 19. dubna již po třiadvacáté. Každý, kdo během soutěžního měsíce vykoná alespoň dvě třetiny svých cest do práce na kole, postoupí do slosování o cyklistické vybavení, poukaz na ubytování v zařízení s certifikací Cyklisté vítáni nebo bezplatné na služby cykloopravny. Za pravidelnou dojížďku na kole v průběhu soutěžního měsíce budou oceněny i celé firemní týmy. Každý účastník kampaně dostane tričko ze speciální edice „Do práce na kole" internetového obchodu Čoromoro. „Věříme, že se přihlásí všichni ti, které denně potkávám ráno na ulicích a je zjevné, že míří do škol a do práce. Kromě toho se těšíme na spoustu týmů z malých i velkých pracovišť. Rádi bychom vzali úředníkům a politikům z rukou argument, že v Brně jezdí málo lidí a proto opatření do cyklodopravy nejsou prioritou," říká za koordinátora kampaně v Brně, Nadaci Partnerství, Jiří Jedlička.

Soutěžní část kampaně se uskuteční od 2. do 31. května. Účastníci budou během ní moci také upozornit na problémy, se kterými se na svých cestách potkají a navrhnout změny. Nejlepší návrh bude předán brněnskému magistrátu k posouzení dopravních úprav ve prospěch cyklistů.

Auto*Mat, Nadace Partnerství a další koordinátoři chtějí kampaní nalákat obyvatele českých a moravských měst ke každodennímu používání bicyklu. V loňském ročníku sestavily své cyklotýmy divadla, banky i mobilní operátoři. Do kampaně se v Praze zapojilo 1 025 zaměstnanců rozdělených od 274 týmu ze 181 firem a institucí. Dalších 700 lidí jezdilo do práce na kole v Pardubicích. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá.

Účastníci se mohou registrovat do 30. dubna na webu www.dopracenakole.net a vyhrát hodnotné ceny. Mediálním partnerem akce je časopis Brno Business & Style.

foto: Tomáš Cach, archiv Auto*Mat