Brno, 29. května 2012 - Učit o přírodě je nejlepší právě v přírodě, jak ale vyřešit problém nedostupnosti zajímavých přírodních oblastí vhodných k výuce? Odpovědí může být školní přírodní učebna. Mimo estetické funkce má totiž také rozsáhlé výukové využití – žáci se mohou podílet na jejím budování a následně v zahradě pozorovat rostliny, živočichy a procesy, které se tu dějí. Navíc výuka v zahradě se nemusí omezovat pouze na přírodopis a biologii, ale jak ukazují příklady z mnoha škol, lze zde vyučovat například i matematiku, český jazyk či třeba zeměpis.
V minulosti bylo běžné, že k budově školy přiléhala alespoň malá školní zahrada, kde se žáci učili pěstovat různé plodiny a přirozeně poznávali přírodní procesy. Později však často docházelo k přebudovávání těchto pozemků ve školní hřiště nebo se zastavěly jiným způsobem. Dnes učitelé opět oceňují možnosti, které jim zahrada pro výuku přináší. Řada učitelů se pustila do obnov školních zahrad, jejich přeměn v přírodní učebny, a některé školy se dokonce daly do jejich znovuvybudování.„Školské zařízení Lipka již od roku 2009 poskytuje školám a školkám poradenství, jak pečovat o školní zahrady přírodně šetrným způsobem a jak je upravit, aby se daly co nejlépe využívat pro výuku mnoha předmětů, nejen přírodovědy. Žáci zde mohou zkoumat rozmanitost přírody a pochopit různé přírodní děje,“ uvedla Dana Křivánková z Lipky. Vhodné je ve školách budovat přírodní zahrady, tedy takové, které jsou v souladu s přírodou, nepoužívají se zde chemické prostředky a najdeme v nich přirozené druhy rostlin i živočichů.
Lipka také nabízí učitelům řadu seminářů zabývajících se právě zahradou a jejím využitím. „Na našich seminářích se pedagogové dozvědí, čím je charakteristická přírodní zahrada a jak ji vybudovat na školním pozemku, naučí se také, jak vést v zahradě výuku. V rámci těchto seminářů také mají možnost navštívit školní zahrady a ukázkové přírodní zahrady u nás či v nedalekém Rakousku. Lipka v blízké době chystá také vydání několika publikací věnujících se právě této tematice,“ doplnila Křivánková. V nejbližších dnech jsou na programu hned dva semináře – v sobotu 26. května proběhne Bylinkárna, která bude zaměřena na poznávání bylinek a především na jejich vysazování i zpracovávání. Na čtvrtek 31. května je naplánován další seminář s názvem Bylinky a jedlé květy, kde si účastníci dokonce vyrobí vlastní sirupy, želé a další pochutiny z netradičních zdrojů.
Semináře jsou určeny pedagogům i široké veřejnosti, více informací o nich lze najít na www.lipka.cz. Semináře jsou součástí projektu Praktická environmentální výchova pro pedagogy, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
(red)