Brno, 11. června 2012 - Regionální výuka je v poslední době velmi často skloňovaný pojem. Také Lipka se o tento typ vzdělávání dlouhodobě zajímá a nyní připravuje publikaci Regionální učebnice s podtitulem Metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky, která představuje ideu regionálních učebnic a pomáhá pedagogům základních i středních škol si takovou pomůcku pro výuku vytvořit.
Téma regionu a jeho postavení ve výuce není zdaleka nic nového. Regionální výuka ještě před časem byla v českém prostředí tradiční samozřejmou součástí výchovy a vzdělávání nejen ve většině málotřídních škol. Dnes se pedagogové k tomuto typy výuky vracejí a dobrými prostředky regionální výuky mohou být právě regionální učebnice. Autory takových učebnic jsou obvykle nadšení a kreativní učitelé, kteří se se svými žáky chtějí pustit do zkoumání blízkého okolí.„V regionálních učebnicích může být pozornost věnována okolí jedné vesnice, v níž se škola nachází, nebo také okolí všech spádových obcí školy. Její součástí může být například zpěvník, stolní hra či stručný slovník. aždá regionální učebnice je tedy originál,“ říká autorka publikace Dáša Zouharová z Lipky.
Problematikou, jak využít region školy k environmentální výchově, se pedagogové Lipky zabývají od roku 2006. Na pracovišti Kamenná vytvořili sbírku regionálních učebnic, která je zde k dispozici všem zájemcům. Tím ale snahy Lipky představovat výhody využití regionálních učebnic ve výuce nekončí. „Během následujících let jsme vytvořili skupinu asi 15 pedagogů ze základních, středních i vysokých škol, kteří společně debatovali o nejvhodnějším uchopení regionální učebnice. Výsledkem je právě připravovaná metodika, která má pedagogům tvorbu regionální učebnice co nejvíce usnadnit – upozorňuje jak na příležitosti, které je vhodné rozvinout, tak na řadu úskalí, jimž je dobré se vyhnout,“ doplňuje Zouharová.
Autorský tým složený z praktiků i akademiků přinesl do metodiky myšlenkovou rozmanitost, pestrost názorů, v mnohém shodu, v jiném možnou alternativu a náměty k následným diskuzím. Ochota tolika autorů podílet se na přípravě metodiky svědčí o tom, že i dnes regionální výuka zajímá jak odbornou veřejnost, tak pedagogy z různých stupňů škol.
Připravovaná metodika Regionální učebnice je součástí projektu Praktická environmentální výchova pro pedagogy, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
(red)