Brno, 13. září 2012 (MEDIAFAX) - Vytváření závislosti na internetu u mladých lidí patří k častým tématům kritiků digitálních médií. Mezinárodní výzkum, na kterém se podílí vědci z Masarykovy univerzity v Brně ale ukazuje, že jen malé procento dětí je vystaveno riziku nadměrného užívání internetu, které by mohlo být chorobné.

V celoevropském výzkumu vykázalo pouze jedno procento dětí všechny znaky závislostního chování na internetu. "Odborníci radí neřešit problémy pouhým zákazem," řekla ve čtvrtek mluvčí Masarykova univerzity Tereza Fojtová.

Určit, v jakém okamžiku už lze hovořit o chorobné závislosti, je podle výzkumníků obtížné. "Neexistují v tomto směru žádná závazná měřítka. Je ale třeba si uvědomit, že co může rodičům, kteří nevyrůstali v digitální době, připadat jako nadměrné nebo jako závislost, může být ve skutečnosti mezi novou generací norma," zdůraznil vedoucí výzkumného týmu a psycholog David Šmahel.

Experti upozornili, že není rozumné ignorovat pozitivní efekty internetu ve snaze zabránit, aby měl negativní důsledky na život dítěte. Je proto důležité porozumět tomu, které typy aktivit a v jakých kombinacích nejpravděpodobněji vedou k negativnímu používání internetu.

Podle výsledků výzkumu, který sledoval děti ve věku od 11 do 16 let, jsou zranitelnější spíše starší děti, zejména pak ty s emocionálními problémy nebo ty, které rády vyhledávají nové a vzrušující zážitky. Nicméně podobně náchylné k závislosti jsou i děti, které tráví více času online a překvapivě také ty, které jsou digitálně nadprůměrně gramotné.

"Náchylné mohou být děti, u kterých se kombinuje to, že se nacházejí v nějakém psychologicky citlivém období, navíc mají vysoké digitální dovednosti a k tomu ještě příležitost je uplatnit. Má-li dítě problémy v jiných oblastech života, je pravděpodobnější, že je bude mít i s internetem," doplnil Šmahel.

Doporučení, která z toho podle odborníků plynou, nejsou ve sféře zakazování a obecně restriktivních opatření. Ty totiž nejdou k příčinám závislostního chování. Klíčové je s dětmi od počátku komunikovat o tom, proč a co dělají na internetu a současně nezanedbávat jejich emocionální a sociální potřeby v běžném světě.

"Doporučujeme, aby se rodiče aktivně zapojili do online aktivit svých dětí tím způsobem, že s nimi budou diskutovat o tom, co na internetu dělají, a budou připravení jim pomoci, pokud nastane nějaký problém. Pomoc může ve výsledku spočívat i v návštěvě psychologa," dodal Šmahel.

Jiří Nováček