Brno, 6. prosince 2012 – Potřebujete píchnout? Tohoto dvojsmyslu společně s vyzývavě pokukující slečnou využila společnost Day to Day na svém billboardu a vysloužila si tím titul nejvíce sexistické reklamy roku. Rozhodla o tom odborná porota soutěže Sexistické prasátečko, kterou pořádá brněnské občanské sdružení Nesehnutí ve spolupráci se serverem Aktuálně.cz. Na nejvyšších příčkách hodnocení se díky svým reklamám objevily také společnosti Alfacomp a Job Challenge, informovalo Nesehnutí ve své tiskové zprávě.

Lidé letos nominovali do Sexistického prasátečka celkem 78 reklam. Na webu Aktualne.cz z nich pak široká veřejnost vybírala ty nejvíce sexistické, a to poprvé ve třech kategoriích. „Rozdělením reklam do kategorií jsme chtěli zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. Nejedná se totiž vždy jen o nahé ženské tělo," objasňuje koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Petra Havlíková. Do soutěže přišlo takřka deset tisíc hlasů.

V kategorii„Ženy pouze jako objekty zvítězila s rekordním počtem 1694 hlasů reklama na půjčky firmy Day to Day, druhé místo obsadila internetová reklama na 100mega.cz, třetí skončila reklama na „novou a barevnou" tiskárnu společnosti Sharp.

V kategorii Ženy jako části těla pak jednoznačně zvítězila reklama se sloganem „Co je větší, to je lepší" od společnosti Alfacomp.cz, která získala 1106 hlasů. Na druhém a třetím místě se umístnili reklamy na kamerové systémy firmy D-Link a na vyškovské pivo.

V poslední kategorii čtenářky a čtenáři hlasovali za Další projevy sexismu, ve které se objevovaly reklamy zobrazující ženy a muže v stereotypních rolích či reklamy se sexistickým zobrazením mužů. Anticenu zde díky 287 hlasům získala společnost Job Challenge se sloganem „Práce se dá hledat různě". Druhá skončila televizní reklama na kečup Otma, na bronzové příčce se umístnila reklama „Překladový slovník žensko-ajťácký" společnosti CZC.

daytoday_reklama
"Vítězná" reklama letošního ročníku Sexistického prasátečka

Odborná porota se v hodnocení shodla s veřejností

Odborná porota letos poprvé nevybírala jenom jednu vítězní reklamu, ale hlasovala ve stejných kategoriích jako veřejnost. „Rozhodli jsme se zachovat tyto kategorie i pro porotu, která je s tématem sexismu v reklamě dobře seznámená, a vytvořili jsme tak větší prostor pro porovnání názorů poroty a široké veřejnosti," vysvětluje záměr organizátorů Havlíková. Odborná porota byla složená z ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného a odbornic a odborníků na gender v médiích. Nechyběly ani zástupci a zástupkyně marketingové sféry.

Nejvíce hlasů od odborné poroty získala v kategorii Ženy pouze jako objekty již zmiňovaná internetová reklama na 100mega. V druhé kategorii zvítězila reklama na kamerové systémy firmy D-Link. V poslední kategorii Další projevy sexismu ohodnotila porota za nejvíce sexistickou reklamu „žensko-ajťácký překladový slovník" od CZC. Uvedené reklamy se umístnily na medailových pozicích i podle hlasování veřejnosti.

reklama_pruh1

 

 

 

 

 

 

 

 

reklama_pruh22
Další reklamy oceněné v soutěži Sexistické prasátečko

Nejvíce sexistické reklamy ze všech kategorií odmění Nesehnutí diplomem, materiály o sexismu v reklamě a ironickými keramickými prasátky. Ceny pro lidi, kteří zaslali vítězné reklamy budou pozitivnější. Nominující dostanou balíčky s vínem a tematickými publikacemi.

Slavnostní vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko se uskuteční dnes ve čtvrtek 6. prosince v brněnské restauraci Kabaret Špaček od devatenácté hodiny. "Těšit se můžete na zábavný program, malé občerstvení a povedenou párty s notnou dávkou humoru a samozřejmě reklamy," zve příznivce a příznivkyně soutěže Petra Havlíková.

Zdroj: Nesehnutí, redakčně upraveno