Brno/Praha, 26. února 2013 – Méně než měsíc před uzávěrkou ještě nemají plné tři čtvrtiny deváťáků podány přihlášky. Studovat dál přitom chce devadesát devět procent z nich. Při jejich rozhodování o dalším studiu hraje dominantní roli internet. Vyplynulo z reprezentativního průzkumu sdružení Než zazvoní realizovaného v první půlce února 2013 mezi téměř třemi tisíci žáky devátých tříd.
„Ačkoliv čeští deváťáci tvrdí, že už v tuto dobu jsou rozhodnuti o dalším studiu, podání přihlášky nechávají na poslední chvíli. Školám se tak otevírá poslední prostor zaujmout potenciální uchazeče,“ okomentoval výsledky studie konzultant a mluvčí občanského sdružení Než zazvoní Petr Soukeník.
Podle čeho se žáci rozhodují
Nejdůležitějším faktorem pro rozhodování o přihlášce je to, aby uchazeče studijní obor zajímal. S velkým odstupem rozhoduje názor rodičů a vzdálenost školy. Podle Než zazvoní je toto zjištění stěžejní v propagaci škol. „Školy musí být schopny své obory představit tak, aby byly pro uchazeče zajímavé. To si většina škol uvědomuje, ale dlouhodobě neví jak na to. Přitom řadě škol se již podařilo rozjet propagaci, která jim přinesla hmatatelné výsledky ve zvýšení počtu přihlášených,“ uvedl marketingový poradce Než zazvoní Richard Malovič.
Výsledky ukázaly neúčinnost v poslední době se rozmáhajících finančních stipendií, které mají motivovat zájem o některé obory. Žáci dávají stipendiím nízký význam v porovnání s dalšími faktory. „Význam stipendií hraje v rozhodování zanedbatelnou roli. Na základě zjištěné významnosti tohoto faktoru bychom spíše navrhli investovat tyto prostředky do rozvoje studijních programů a jejich prezentace tak, aby byly pro studenty zajímavé,“ doplnil Malovič.
Internet je důležitý, ale školy s ním neumí
Takováto investice by na základě výstupů průzkumu mohla směřovat zejména do oblasti internetové prezentace. Podle průzkumu jsou webové stránky škol nejčastěji používaným zdrojem informací. Webové stránky se umístily na prvním místě o deset procentních bodů před tradiční formou propagace středních škol – dnem otevřených dveří.
"Úroveň internetových stránek řady škol je však často na nízké úrovni. Nejsou přívětivé ani atraktivní, často jsou až deset let za aktuálními trendy. Zájemce spíše odrazují. Školy si mnohdy se svými stránkami neví rady. Přitom by stačilo, kdyby o zpětnou vazbu na stránky požádaly například aktuální studenty," uvedl online expert Než zazvoní Pavel Šíma. Na nárůst významu online prezentace školy poukazuje i fakt, že žáci v průměru navštíví jen 1,6 dnů otevřených dveří.
Průzkumu, který navázal na dřívější studii "Rozhodování o volbě střední školy u žáků devátých tříd a jejich rodičů", se zúčastnilo 2636 respondentů ze 175 měst České republiky a přibližně 400 základních škol. Mezi respondenty bylo 51,6 % chlapců a 48,4 % děvčat. Výsledky studie by měly sloužit především vedoucím pracovníkům středních škol k tomu, aby činili zodpovědná a efektivní rozhodnutí. Posláním občanského sdružení Než zazvoní je jim v tom pomáhat.
Občanské sdružení Než zazvoní pomáhá od roku 2011 vedoucím pracovníkům středních škol s propagací a marketingem. Občanské sdružení se zaměřuje na proces náboru na střední školy, poskytuje poradenství, výzkumy a školení marketingu středních škol.
(red)