Brno, 9. května 2013 – V sobotu 11. května se uskuteční již třetí ročník happeningu Férová snídaně ve vašem městě. Na akci se sejdou příznivci fair trade, aby společně na veřejném místě posnídali fairtradové a lokální potraviny. Vyjádří tak podporu produktům, při jejichž výrobě byl brán ohled na lidská práva, životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce.
Připojí se tak ke statisícům lidí po celém světě, kteří tento den slaví Světový den pro fair trade. Zatímco v roce 2011 se Férová snídaně konala ve 41 městech, v roce 2012 to bylo již v 57 a letos proběhne ve více než 80 městech. V Brně se akce uskuteční od 10.00 hodin na Kraví hoře.
Účastníci si sami přinesou fairtradové potraviny, například kakao, kávu, čaj, ale třeba i domácí chleba upečený z místní mouky. „Hlavním tématem letošní snídaně je fair trade v každodenním životě. Chceme upozornit na to, že podpořit lidi, kteří pro nás pěstují kakao nebo kávu, můžeme každý den,“ uvedl Stanislav Komínek z neziskové organizace NaZemi, která akci zastřešuje.
„Zatímco v roce 2011 se snídalo na podporu fair trade ve 41 českých a moravských městech, v loňském roce se jejich počet zvýšil na 57. Letos máme nahlášených již více než 80 měst. Je to signál stoupajícího zájmu spotřebitelů o spravedlivě obchodované produkty a důstojné pracovní podmínky v zemích globálního Jihu,“ doplnil Komínek. Největší výběr míst, kam mohou lidé přijít posnídat, je v Jihomoravském kraji (10 měst či obcí), o druhou příčku se dělí kraje Středočeský, Moravskoslezský, Vysočina a Zlínský (9).
Při porovnání výsledků průzkumu spotřebitelského chování, který NaZemi opakovaně provedla v letech 2010 a 2013 vyplývá, že znalost loga Fairtrade mezi českou populací vzrostla za toto období o 45 %. Zatímco v roce 2010 toto logo znalo 15, 9 % dotázaných, v roce 2013 to již bylo 23 %.
Zájem o fairtradové produkty v České republice stále roste. Dle dnes zveřejněných výsledků dosáhl maloobchodní obrat s fairtradovými výrobky v roce 2012 celkem 113 milionů korun, což představuje oproti roku 2011 23% nárůst. „Stále je největší zájem o kávu, podíl kávy ve srovnání s ostatními produkty ještě vzrostl, za loňský rok činí 67 % obratu,“ uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česká republika. Pro srovnání: ve Velké Británii prodeje fairtradového zboží vzrostly mezi rokem 2011 a 2012 o 19 %, z 1,32 miliardy liber na 1,57 liber (2).
Fairtradové výrobky lze zakoupit nejen ve specializovaných prodejnách a zdravých výživách, ale také v supermarketech Makro, Tesco, Kaufland, DM drogerie, Marks and Spencers.