28. května 2013 (MEDIAFAX) - Česká železnice už nikdy nebude jako dřív. Zanedlouho z ní totiž kompletně zmizí výpravčí. Nejdřív na hlavních tratích a o něco později i na lokálkách. Bezmála čtyři tisíce tradičních červených čepic, píšťalek a plácaček nahradí počítače a dispečeři, kteří budou hlídat stovky kilometrů kolejí. Celý proces rušení výpravčích v Česku potrvá několik let. Část z nich přejde na jinou práci a část podle Správy železniční dopravní cesty odejde do důchodu.

Zatímco během 68 let od poslední války se výpravčím změnil maximálně tvar jejich červené čepice, příští roky budou naprosto přelomové. Lidi nahradí procesory a monitory. "Dvě pracoviště, Přerov a Prahu, výrazně zmodernizujeme a budeme třetinu sítě řídit z těchto dvou pracovišť," uvedl Jiří Kolář ze Správy železniční dopravní cesty.

 Jaroslav Skokan pracuje jako výpravčí dlouhých 20 let. U dráhy dělala už jeho babička. Železnici bez výpravčích si nedovede představit. "Dá se to vyjádřit, jak lítostí, tak smutkem. Raději si to nepředstavuju, co bude," uvedl výpravčí. 

O co všechno česká železnice zrušením výpravčích přijde? Zejména menší nádraží zůstanou po jejich odchodu prázdná. Výpravčí na menších stanicích, měl od počátků železnice, na starost, tedy kromě vypravování vlaků také jiné úkoly. V létě se třeba starali o okolí nádraží a v zimě zase uklízeli nástupiště. 

Výpravčí také zmateným cestujícím například poradili, z jakého nástupiště jede jejich vlak. Ani jedno dispečeři z centrální kanceláře dělat nebudou. Z hlavních tratí by měli výpravčí zmizet do sedmi let. Z těch vedlejších se červené čepice stáhnou o pár let později.