Brno, 9. listopadu 2016 - Jak vypadá elektrárenský popílek? Jak si vyrobit jednoduchý elektrický obvod? To už budou od podzimu vědět žáci dvou základních škol z Jihomoravského kraje, které spolupracují s brněnskou technikou. K ZŠ Novolíšeňská se nově připojila i mimobrněnská škola ze Židlochovic. Každá z nich má navíc na VUT svého fakultního partnera.

Žáci líšeňské základní školy, kteří v předchozím semestru navštěvovali Fakultou chemickou, nově proniknou do tajů elektrotechniky díky exkurzím na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. Společnou smlouvu podepsali zástupci fakulty i ZŠ koncem října.

„Studenti se mohou těšit například na prohlídku oblíbeného Elektrikária, což je interaktivní expozice o elektrotechnice. Žáci mají také možnost prohlédnout si vybrané fakultní laboratoře, kde si mj. zkusí sestavit i jednoduchý elektrický obvod,“ popsal některé body spolupráce proděkan FEKT Jiří Háze. Pracovníci elektrofakulty pak přijedou přednášet i přímo na základní školu. Populární Elektrikárium, které na Technické 12 funguje už téměř rok, navštíví vybraní žáci celkem ve třech termínech. Po prázdninové přestavbě mezi exponáty přibyla harfa, na kterou mohou návštěvníci hrát pomocí laserových strun.

Vysoké učení technické v Brně navíc nově uzavřelo spolupráci i s mimobrněnskou základní školou – ZŠ Židlochovice. Studenti této školy začali svůj program na VUT exkurzemi na Fakultě chemické.

„V novém školním roce chceme posílit oblast polytechnického vzdělávání. Některá řemesla už žáci ani neznají. A jako celospolečenský problém se začíná jevit nedostatek technických pracovníků ve všech odvětvích. Nově proto zařazujeme od 7. ročníku volitelný předmět technická výchova a také v pracovních činnostech bude více prostoru pro rozvoj technických dovedností,“ doplnila ředitelka ZŠ Židlochovice Jana Králová. Žáky ale nečekají jen experimenty a exkurze v laboratořích, brněnští chemici vyjedou učit i k nim na školu.

„Naším cílem je přitáhnout žáky ke studiu technických oborů. Jeden špatný učitel nebo učitelka matematiky, fyziky či jiného přírodovědného předmětu může napáchat velké škody pro celý systém technického vzdělávání. Přitom poptávka po absolventech technických oborů je standardně vysoká. I proto se snažíme oslovit potenciální uchazeče už na základní škole a zbavit je zábavnou, ale poučnou formou strachu z přírodovědných předmětů,“ dodal rektor VUT Petr Štěpánek.