Brno, 10. května 2017 - Svět neslyšících je od světa ostatních lidí oddělený komunikační bariérou, která se nepřekonává právě snadno. Neslyšící lidé navíc často mívají nízké sebevědomí. Projekt Deafland, festival amatérských filmů neslyšících tvůrců, jim umožňuje odhodlat se a ukázat svoji tvorbu. Druhý ročník festivalu proběhne 13. května v Brně v Dělnickém domě.

Je mnoho akcí pro neslyšící, ale málo těch které propojují dva světy: slyšících a neslyšících. Osvětové činnosti na toto téma je v Brně velmi málo, většina akcí je pořádána v Praze. Deafland navazuje na stejnojmennou akci z minulého roku a jeho autorka, Veronika Mikulová, usiluje o to, aby si vybudoval svoji tradici. „Festival má jednu zásadní přidanou hodnotu: neslyšící, kteří mají často malé sebevědomí, pociťují hrdost na svou komunitu, a tak jim projekt zvedá sebevědomí, protože slyšící přímo před nimi poznávají kvality a schopnosti jejich menšiny,“ uvádí bez zaváhání Veronika.

„Také letos se budou promítat amatérské filmy neslyšících, které porota i diváci ohodnotí v několika kategoriích. Podmínkou je, aby byl film srozumitelný i slyšícím, například tím, žemá titulky. Kromě podpory sebevědomí a tvořivosti neslyšících, je naším cílem seznámit slyšící diváky se světem neslyšících,“ pokračuje Mikulová.

Jednodenní kulturní akce sponzorovaná z programu SmartUp od Nadace O2 bude přístupná široké veřejnosti. „Součástí festivalu bude promítání amatérských soutěžních filmů, které mohou natáčet a zpracovávat jednotlivci nebo tým, ale vždy je podmínkou aby větší část týmu tvořily osoby se sluchovým postižením. Soutěžit se bude v několika kategoriích (režie, herecký výkon, scénář,…), tyto kategorie ohodnotí odborná porota, ale přímo na místě budou moci hlasovat také diváci. V loňském roce se nám potvrdilo, že filmy neslyšících mají vysokou kvalitu jak vizuální tak obsahovou, a je zapotřebí aby se veřejnost (slyšící i neslyšící), o těchto kvalitách dozvěděla více,“ myslí si Veronika Mikulová.

„Letos se budeme více zaměřovat na šíření osvěty o kultuře neslyšících, proto pozveme různé organizace, jejichž klientelu tvoří právě lidé se sluchovým postižením. Neslyšící tak poznají nové služby, které jsou pro ně určeny a slyšící budou mít jedinečnou možnost poznat kulturu neslyšících z různých úhlů, naučit se základy znakového jazyka, a hlavně prožít osobní kontakt s neslyšícími. Mimo jiné si slyšící diváci na chvíli vyzkouší jaké to je být minoritou mezi neslyšící majoritou,“ dodává Mikulová.

Úspěšný projekt, který finančně podpořila Nadace O2 v rámci svého programu SmartUp, se dostal mezi letošní finalisty cen Gratias Tibi v kategori projektů do 30 let. Více informací je k dispozici na webu gratiastibi.cz.