Brno, 20. června 2018 – Rozšířená realita, autentické historické příběhy a šifry – to vše nabízí novinka Muzea města Brna na hradě Špilberku. Hra „Příběhy z kasemat“ návštěvníkům představí tuto klasickou brněnskou památku zážitkovým způsobem: lidé zakusí tajemno, poznají část místních dějin a zároveň si procvičí mozek. Prohlídka, která propojuje rozšířenou realitu a hru, zatím nemá v Česku obdoby.
Skutečné příběhy špilberských kasemat jsou ještě děsivější než známé povídačky. Lidé se o tom přesvědčí díky novému lákadlu na hradě Špilberku. Muzeum města Brna tam připravilo speciální prohlídku s tabletem, na kterém běží aplikace „Příběhy z kasemat“. Kloubí se v ní hádanky a úkoly, videa a rozšířená realita. Skrze ni se lidé podívají i na věci, které už v kasematech dávno nejsou. Uvidí například zaniklý přístavek v západním příkopu.
„Lidé si nebudou pouze hrát, důležitý je i edukační rozměr novinky. Atraktivní zážitkovou formou poznají reálné postavy z dějin kasemat,“ vysvětluje koordinátorka projektu Martina Šmídtová z Muzea města Brna. Navíc jsou v aplikaci úkoly, po jejichž vyluštění se hráčům otevřou další informace. Obtížnost šifer je nastavena tak, aby je zvládla široká veřejnost, tedy i ti, co s jejich luštěním nemají žádné zkušenosti.
Návštěvníci, kteří si novinku vyzkouší, se přenesou v roli lékaře do období mezi léty 1742 až 1786. Potkají stavitele Rochepina, barona Trencka nebo vězně Gromanna odsouzeného na doživotí v temné kobce. Spolu s nimi prožijí jejich autentické, historicky doložené příběhy. Události zobrazené ve hře se takto skutečně staly nebo mohly stát. „Je to něco mezi prohlídkou a hrou, něco úplně nového. Kombinace rozšířené reality a gamifikace v rámci jedné prohlídky je ojedinělá,“ líčí Šmídtová. Nic podobného dosud české památky a muzea nenabízejí. Hráči v týmech sledují videa a rozšířené reality, plní úkoly a sbírají virtuální tolary, za které je v závěru čeká odměna v podobě fotokoutku s některou z postav ze hry.
Hra zaujme hlavně mladší a hravé návštěvníky, zahrát si ji mohou maximálně pětičlenné týmy. Tablety se půjčují na místě, novou prohlídku je možné rezervovat a zakoupit online předem od 19. června. „Příběhy z kasemat nemají být alternativou běžného prohlídkového okruhu, spíš jeho doplněk. Chceme lidi přilákat. Budeme rádi, když se sem vrátí na komentovanou prohlídku,“ říká Šmídtová. Rozšířená realita se objevuje i na plakátu, který na novinku láká. Plakát totiž s pomocí další mobilní aplikace ožije a doslova lidi vtáhne.
Dodavatelem herní aplikace „Příběhy z kasemat“ je Centre for Modern Education, s.r.o. Vývoj základní české části aplikace přišel na 900 000 Kč. „Aplikaci jsme před spuštěním testovali a ladili. Teď při ostrém provozu vychytáme poslední mouchy v české verzi a následně spustíme anglickou a německou mutaci,“ prozrazuje Šmídtová. Na přípravě se podílela celá řada subdodavatelů. Šifry vymýšlela brněnská společnost Cryptomania s.r.o., která se věnuje gamifikaci. Ve videích vedle herců účinkují i zaměstnanci Muzea města Brna, s natáčením historických scén významně pomohla agentura REX.
Foto: MUmB