Brno, 12. února 2019 – Již druhým rokem v Divadle Polárka úspěšně probíhá projekt Zavěšená vstupenka. Diváci mohou v rámci něj koupit o jednu vstupenku navíc a nechat ji zavěšenou ve foyer divadla. Díky každé z nich se potom může přijít na představení do Polárky podívat jedno dítě ze sociálně komplikovaných poměrů, které by se jinak do divadla nedostalo.

Projekt je inspirován tradicí tzv. zavěšené kávy, která vznikla během druhé světové války v Itálii a postupně se rozšířila do celého světa. Cílem je umožnit dětem ze sociálně slabých rodin získat stejné kulturní zážitky s jejich vrstevníky. Od října 2017, kdy byl projekt zahájen, již diváci Polárky nakoupili více než 90 vstupenek, další pak věnovalo přímo divadlo.

„Kromě zábavy může divadelní představení přispět k osobnímu rozvoji malého diváka. Může pozitivně ovlivnit jeho vkus a hodnoty, podpořit fantazii, tematizovat důležité otázky, mezi nimiž nemalou roli hraje otázka svobodné lidské existence ve společnosti,“ uvádí dramaturgyně Polárky a koordinátorka projektu Karolina Ondrová.

Pro děti, které se svými rodiči vstupenku zavěsí, může být tento projekt prvním setkáním s principy charity a anonymního obdarovávání potřebných. Na snadno představitelném příkladu si dítě může uvědomovat, že i kolem něj existuje neštěstí a chudoba, že nemusí jen pasivně přihlížet a že je v jeho moci dělat drobné radosti tam, kde to má smysl. Třeba přemluvit maminku, aby koupila jeden lístek navíc, aby se pak do modré sedačky mohlo posadit jedno dítě navíc.

Divadlo Polárka nyní nově navázalo spolupráci přímo s brněnskými neziskovými organizacemi, které pracují se sociálně vyloučenými rodinami a pomáhají dětem. Organizace si tím pádem mohou říct o vstupenky pro konkrétní děti na konkrétní představení odpovídající především jejich věku a pomoc tak dostává zase větší smysl. Do projektu se zatím zapojily neziskové organizace „AGAPO, Armáda spásy, HoSt Home-Start ČR, Magdalenium, Paspoint, Ratolest Brno a Sdružení Petrov“. Divadlo je ale připraveno navazovat spolupráci s dalšími, jejichž cílová skupina odpovídá cílové skupině Zavěšené vstupenky.

Dalším krokem by mělo být rozšíření projektu do dalších divadel, zaměřených na dětské publikum. „V tuto chvíli jednáme s Divadlem Drak v Hradci králové a Malým divadlem v Českých Budějovicích, ale projekt je otevřený všem podobně zaměřeným institucím, které o něj projeví zájem,“ doplňuje Jan Cimr, umělecký šéf Polárky.

Foto: archív Polárka