Brno, 12. prosince 2019 - Desítky hodin strávili studenti Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví výrobou střílejícího robota z úspěšné počítačové herní série Portal. Za svůj originální nápad získali první místo v soutěži digitální dílny FabLab s názvem Tvoř s 3D tiskem a laserem. Ta se konala v inovační agentuře JIC v rámci projektu KaPoDaV. Projekt šestice studentů oslovil porotu ze všech finalistů nejvíce a předčil tak dalších pět neméně zdařilých prací studentů středních škol z jižní Moravy. Stejné mínění měli i další soutěžící, kteří projektu udělili cenu publika.

„Model robota se dokáže sám hýbat, vydávat zvuky a vrhat paprsky laseru,“ popisuje funkce modelu s futuristickým tripodovým tvarem jeden ze členů týmu SŠ informatiky, poštovnictví a finančnictví Jakub Cetl a doplňuje: „K ovládání robota jsme chtěli využít umělou inteligenci, ale výkon hardwaru nám to nakonec nedovolil.“ Pomocí 3D tisku vytvořili studenti jednotlivé součásti, které doplnili mikropočítačem. „Software a hardware se vyráběl nezávisle na sobě, takže nejnáročnější bylo dát to celé dohromady, aby vše fungovalo tak, jak má,“ vysvětluje další z autorů robota Jaroslav Opluštil. Takzvaní „turreti“ neboli roboti-střílny představují jednu z hlavních herních překážek v sérii Portal.

Hra byla původně doplněním počítačové legendy Half-Life. Po velkém úspěchu následovaly další samostatné díly. „Ze všech finalistů byl projekt robota opravdu nejlépe propracovaný jak po stránce konstrukční, tak po stránce softwarové. Přes složitost výroby navíc tým nepřekročil daný rozpočet, což bylo jedno z hodnoticích kritérií,“ říká jeden ze členů poroty Tomáš Mejzlík, který v inovační agentuře JIC vede digitální dílnu FabLab. Mezi dalšími hodnoticími kritérii byla i týmová práce nebo kvalita závěrečné prezentace projektu.

Na druhém místě se umístil projekt originální počítačové skříně, kterou vyrobili studenti SOŠ a SOU Hustopeče. Klasické hrany nahradili zkosením, rám vytvořili na 3D tiskárně a k výrobě stěn použili transparentní plexisklo. Sloužit může třeba pro školní výuku.

Třetí místo pak vybojovali studenti brněnského Ekogymnázia se svým Lightboxem – svítilnou napájenou powerbankou a s čidlem reagujícím na tmu. Konstrukce svítidla je vyrobena na 3D tiskárně z filamentu, stejně jako stěny lampy, které jsou dekorovány obrázky.

Do projektu se přihlásily školy z celého kraje. Studentské týmy prošly školením ve FabLabu, aby mohly později na svých projektech pracovat samy buď ve FabLabu nebo ve škole. Podstoupit museli i další nelehký úkol – prezentovat svou práci a obhájit ji před čtyřčlennou porotou. Ta pochválila všechny studenty za kreativitu, nápaditost a za to, že dovedli z myšlenky udělat hmatatelnou zajímavou věc. Možnost vyzkoušet si stroje ve FabLabu a zapojit se do soutěže přivítali i sami učitelé. Některé školy dokonce svým studentům pořídily 3D tiskárny.

Soutěž ve FabLabu pro školní týmy je součástí jihomoravského projektu KaPoDaV, který podporuje podnikavost a kreativitu žáků i studentů v regionu.