Brno, 11. června 2020 - Teplárny Brno dokončily a zprovoznily tři ze čtyř plánovaných veřejně přístupných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Jejich majitelé si tak mohou nyní dobít svá vozidla na třech místech v Brně: dvě ze stanic vznikly přímo při velkých zdrojích Tepláren Brno Červený mlýn a Špitálka, třetí funguje v Galerii Vaňkovka. Mezi benefity elektromobility patří především snížení emisí CO2, respektive skleníkových plynů, i dalších lokálních škodlivin spojených s dopravou.

„Na jejím dalším rozvoji v Brně nám tak hodně záleží. I proto jsme vybudování sítě dobíjecích stanic, od níž si slibujeme větší rozšíření také individuální elektromobility, svěřili městské firmě, Teplárnám Brno. Elektřina je vedle tepla jejich druhým stěžejním produktem,“ přivítala zahájení provozu dobíjecích stanic brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Svým výkonem 50 až 150 kW se nové veřejné stanice řadí k nejrychlejším svého druhu v Brně. Dobít běžnou baterii zhruba na 80 procent tu zvládnou řidiči v rozmezí půl až maximálně jedné hodiny.

„Spuštění elektrodobíječek na našich provozech je naplněním první fáze z dlouhodobější koncepce rozvoje elektromobility. Ta dále počítá s budováním klasických dobíjecích stanic na několika dalších místech po Brně,“ upřesnil generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon a dodal: „Jako výrobce elektřiny se snažíme nabídnout zákazníkům nejlepší ceny za dobíjení v moravské metropoli.“ Výhodná cena energie je dána provázaností stanic s teplárenskými zdroji. Koncovou cenu tak nenavyšuje například poplatek za distribuci elektřiny či za pronájem, neboť stanice jsou umístěny v prostorách městské firmy. „Všechny naše vybrané provozy mají dostatečnou výkonovou kapacitu a stanice mohou být napojeny přímo na teplárenský výrobní zdroj. Současně areály Červeného mlýna i Špitálky disponují vhodnou plochou jak pro umístění stanice, tak pro parkování řidičů s elektromobily,“ upřesnil manažer projektu Jiří Šamánek z Tepláren Brno. Snadné připojení do distribuční sítě a hustota dopravy jsou zase výhody umístění v Galerii Vaňkovka. I zde bude cena za dobíjení elektromobilů stejná, tedy 6Kč/kWh.

S přípravou projektu začaly Teplárny Brno před necelým rokem. Původně měly být dobíjecí stanice uvedeny do provozu na sklonku loňského roku, vzhledem k náročnému výběrovému řízení však došlo k mírnému časovému posunu. „Následně jsme si pak kvůli epidemiologické situaci nemohli být vůbec jisti, nakolik italský výrobce, který avizoval možné zpoždění, dokáže dodržet stanovený termín.

Díky neustálému jednání se však podařilo zajistit výrobu i dopravu a stanice byly do Brna dopraveny jen s minimálním zdržením,“ upřesnil Jiří Šamánek. Náklady na vybudování jedné stanice činí zhruba dva miliony korun. Ještě v letošním roce by úvodní trio měla doplnit čtvrtá stanice, která bude vybudována při dalším z velkých zdrojů Tepláren Brno na Starém Brně.

Zprovoznění rychlodobíjecích stanic je naplněním úvodní části dlouhodobé Koncepce elektromobily ve městě Brně. Její další etapy počítají například s vybudováním sítě běžných dobíjecích stanic, které by měly vzniknout například u parkovacích míst poblíž některých lokálních zdrojů Tepláren Brno, a to i v okrajových částech metropole.