Brno, 19. října 2020 – Moderní hala denního ošetření a čištění tramvajových souprav v Brně-Pisárkách si z dnešního vyhlášení prestižní soutěže Stavba roku 2020 odnesla zvláštní cenu udělovanou Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). V rámci této soutěže stavba získala i nominaci na titul Stavba roku 2020.
Autorům stavby z brněnského studia dkarchitekti se podařilo pozvednout původně čistě užitnou stavbu na významný architektonický objekt, který definuje novou podobu areálu dopravního podniku i přilehlé ulice. Hala denního ošetření a očištění DEPO Brno zabodovala v dosud historicky nevětší konkurenci soutěže, kde bylo celkem 84 přihlášených projektů.
„Této čistě technické stavbě s důrazem na estetické působení ocenění od kolegů inženýrů velmi sluší. Naším projektem jsme se totiž snažili navázat na skvělou práci inženýrů na přelomu 19. a 20. století, kteří svými průmyslovými stavbami dalece předčili zažité standardy pro technické objekty a vytyčili nový směr v architektuře. Bohužel dnes tento druh výstavby estetickou kvalitu obvykle postrádá a jsem proto rád, že ve velké konkurenci přihlášených staveb byla oceněna obyčejná průmyslová hala právě pro svůj inteligentní vzhled a možná i pro svá nejkrásnější vrata pro tramvaje,“ říká architekt David Kudla, lídr studia dkarchitekti, které je autorem stavby.
Hliníková fasáda pohlcuje hluk projíždějících tramvají
Objekt je koncipován jako průjezdný hranol pokrytý sofistikovanou členitou fasádou z hliníku, která tříští hluk souprav projíždějících po sousední tramvajové trati. „Severní fasáda do ulice Hlinky byla speciálně vyvinuta tak, aby splňovala vysoký estetický standard, ale především minimalizovala odrazy hluku tramvají projíždějících do Bystrce,“ popsal účel fasády architekt Kudla.
Hluk tříští celkem 108 pyramid, které díky perforaci část hluku rovnou pohlcují. „Běžná fasáda do okolí odrazí až 90 procent hluku, zatímco naše jen 40 procent. Pro atypický vzhled své fasády dostala budova přezdívku – cedník,“ dodal Tomáš Fries, který měl celou stavbu za dkarchitekti na starost.
Hodně pozornosti tvůrci věnovali také vratům v čelech budovy, která se svojí konstrukcí a vzhledem vymykají běžné produkci. Jejich červená barva odkazuje na základní barvu města Brna. Pohled do interiéru umožňuje jediné okno, zato patrně největší v Brně. S plochou 129 metrů čtverečních je dvakrát větší než skleněný pokoj čili okno v obývacím pokoji ve vile Tugendhat. Toto „oko“ spolu s podsvětleným logem DPMB svítí do noční ulice. Aktuálně je ve fázi testování navíc tematické osvětlení celé fasády, které se bude měnit podle významných dní, svátků a dalších příležitostí a taky každou celou noční hodinu blikat dle aktuálního času.
Vedle nové haly v areálu pisárecké vozovny zahrnovala přestavba také přestřešení pěti stávajících odstavných kolejí, rekonstrukci stávajících objektů a modernizaci kolejiště. Stavba byla mimo jiné nominovaná mezi finalisty XXVII. Ročníku Grand Prix Architektů – Národní ceny za architekturu 2020. Nominováno bylo 50 staveb ze 180 přihlášených.
Foto: archív dkarchitekti