Brno, 14. ledna 2021 - Z posledního mezinárodního šetření OECD v oblasti měření výsledků vzdělávání vyplývá, že čeští žáci a studenti ve školních znalostech nijak nevyčnívají. Ze 79 zemí a ekonomických regionů skončili v matematice na 22. místě a v přírodovědné gramotnosti na 21. příčce. Rozvíjet kompetence brněnských školáků právě v oblasti přírodních věd si klade za cíl projekt, díky němuž zdejší základní školy dostanou didaktické sady Přírodovědná laboratoř.
Brno realizuje projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně II, v jehož rámci pořizuje didaktické pomůcky pro základní školy zapojené do tohoto projektu. Přírodovědné laboratoře jsou určeny pro 40 z nich, které mají zájem o rozvoj kompetencí žáků v oblasti přírodních věd. Projekt je spolufinancován z evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
„V našem městě sídlí respektovaná mezinárodní výzkumná pracoviště a univerzity. Díky nim by se Brno mohlo časem ještě viditelněji prosadit na poli evropské vědy. Špičkoví odborníci ale nepadají z nebe. Část jich může přilákat kariéra v některé ze zmíněných institucí, ale větší část si musíme zkrátka vychovat. Začít s budováním vztahu k přírodním vědám je nutno velice brzy, ideálně od první třídy. Proto nakoupíme sady didaktických pomůcek, díky kterým učitelé dětem ukážou přírodní zákonitosti zblízka,“ uvedl radní pro školství a sport Jaroslav Suchý.
Odbor školství a mládeže Magistrátu města Brna proto vypsal veřejnou zakázku malého rozsahu na dodávku 40 sad didaktických pomůcek Přírodovědná laboratoř pro I. stupeň ZŠ a 40 sad Přírodovědná laboratoř pro II. stupeň ZŠ.
Sada pro první stupeň základních škol stojí 4 850 Kč a obsahuje například kapesní mikroskop, kapesní digitální váhu, odměrný válec, siloměr, laserové ukazovátko, model elektrické baterie a další pomůcky. Připojeny jsou rovněž metodické materiály a návody. Cena sady pro druhý stupeň činí 4 700 Kč, učitel a žáci v ní najdou hustoměr, sadu válečků z různých materiálů, ukázky krystalických látek nebo soupravu pomůcek pro demonstraci vzájemného silového působení částic atd.