Brno, 2. března 2022 - Městská svozová a odpadová společnost SAKO Brno otestuje 17tunové nákladní auto s pohonem na elektřinu. Podle předsedy představenstva SAKO Brno Filipa Ledera jde o první vozidlo této kategorie na alternativní pohon, který bude mít v České republice svozová či odpadová společnost k dispozici. Nákladní elektro vůz, zapůjčený firmou Volvo, bude v barvách společnosti SAKO Brno a s ukrajinskou vlajkou jezdit městem do poloviny března a mimo jiné pomáhat se svážením materiální pomoci pro ukrajinský lid.
„Původně jsme jej chtěli využit k rozvozu a servisu odpadových nádob v majetku města, nicméně testování musí ustoupit pomoci pro Ukrajinu. Bezemisní nákladní automobil prioritně zapojíme do charitativního programu,“ zdůraznil Petr Hladík, I. náměstek primátorky města Brna. V prvních dnech bude tedy svozový elektrický vůz dispozici pro pomoc Ukrajině. Pokud to situace dovolí, vyšle jej SAKO Brno také k rozvozu a servisu nádob.
„Z hlediska účelnosti testování potřebujeme, aby si elektro vůz co nejvíce vyzkoušel geograficky členitý terén města. Právě proto jsme uvažovali o jeho nasazení za vozidlo, které nyní za servisem našich 64 tisíc nádob na směsný komunální i tříděný odpad najede měsíčně v průměru dva a půl tisíce kilometrů, přičemž spálí okolo 450 litrů nafty. Ovšem stejně rozmanité cesty na něj čekají též v případě pomoci Ukrajině,“ podotýká Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.
Současné testování elektro nákladního vozu zapadá do souboru energetických a ekologických projektů městské firmy SAKO Brno, který pod názvem „Green future #2030“ nedávno představili Petr Hladík, I. náměstek primátorky a Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno. „Nynější mezinárodně politická krize jasně ukazuje, jak mimořádně nebezpečné zůstává setrvávat v závislosti na dovozu plynu, či ropy. Za Brno o to naléhavěji platí naše priorita zajistit energetickou soběstačnost a vyrábět teplo a energii bez použití fosilních paliv,“ podtrhl brněnský náměstek Petr Hladík.
Pokud se nákladní elektromobil osvědčí, bude jimi SAKO Brno postupně obnovovat svůj vozový park a zároveň poptávat vozy na vodíkový pohon. Nárůstu cen energií se společnost neobává. Již nyní vyrábí energetickým využíváním odpadu okolo 80 tisíc MWh elektrické energie ročně a další energii bude získávat po rozběhu projektu fotovoltaických panelů na střechách domů. „V areálu SAKO Brno instalujeme dobíjecí stojany pro odběr naší elektřiny,“ plánuje Filip Leder.
Elektrický nákladní vůz Volvo preferovala společnost SAKO Brno kvůli technickým parametrům, především dojezdu, výkonu a doby nabíjení. Volvo FL Electric truck pohání elektromotor o maximálním výkonu 200 kW a trvalém výkonu 130 kW. Maximální točivý moment elektromotoru je 425 Nm. Energii poskytují trakční baterie s kapacitou až 265 až 395 kWh, umožňující dojezd na jedno nabití kolem 250 až 300 km, nabíjení u baterií s kapacitou 265 kWh nepřesahuje 11 hodin u střídavého proudu a 2 hodiny u nabíjení stejnosměrným proudem.