Celý rok muselo šest výletních lodí počkat, než se s výletníky mohly znovu rozhoupat na vlnách Brněnské přehrady. Tak dlouho totiž byla zdejší nádrž vypuštěná kvůli čištění od sinic. Jeden z parníků se však slavnostního návratu už nedočkal. A přehradě musel dát po dlouhých šedesáti letech navždy sbohem. Výletní Pionýr odplul do lodního důchodu. Jeho místo nahradilo nejnovější plavidlo s názvem Lipsko.
Dopravní podnik města Brna poslal vstříc výletníkům 61. plavební sezóny flotilu o šesti elektrických lodích: Brno, Bratislavu, Veveří, Prahu, Dallas a zbrusu nový parník Lipsko. Podle jejího stavitele Jaroslava Jiráně je to nejkrásnější loď u nás. Ty se dělají v současné době hranaté, ovšem Lipsko má tvarované prvky trupu, tedy nic rovného. Jedinečná je i svým designem. Jaroslav Jiráň stavěl lodě také pro NATO i českou armádu.
Z přehrady do Komárova
Na Brněnskou přehradu vyplulo nové plavidlo za téměř patnáct miliónů korun, z nádrže se naopak odstěhovala nejstarší loď, která kdy zdejší hladinu brázdila. Parník Pionýr to ze svého nového doku k původní nádrži zase tak daleko nemá. Zakotvil totiž v brněnské čtvrti Komárov. A kdyby nebylo jezů, možná by sem po řece Svratce také sám doplul. Takto mohl být rád, že přečkal náročnou cestu nákladním autem bez úhony. Má už totiž hodně za sebou a muselo se počítat i s variantou, že se může celý rozpadnout. To se naštěstí nestalo. Jen kvůli převozu musel přijít na pár hodin o kapitánský můstek. Výška čtyři a půl metru byla na rozměry některých mostů příliš.
Historie a budoucnost
Loď Pionýr za 85 tisíc korun zakoupila radnice Brno-jih. „Když jsem se dozvěděl o vyřazení parníku, dlouho jsem neváhal. Nechtěl jsem, aby skončil ve šrotu, ale zůstal na světě na památku. Loď jsme převezli do sportovně-rekreačního areálu v Hněvkovského ulici, který v těchto místech budujeme. Chybět by u parníku neměla časem ani tabule s popisem jeho historie. Loď zde bude sloužit dětem k prohlídce. Někdo má houpačky, my zase parník,“ řekl nám starosta Brna-jihu Josef Haluza. Dvacetimetrová loď mohla po převozu skončit znovu ve vodě, kdyby prošel návrh ponořit ji do řeky u přístaviště, vyrobeného speciálně pro ni. Nechybělo mnoho a z pontonu mohli ti nejmenší třeba krmit kačeny nebo rybičky. Takováto realizace by ale údajně nebyla tak jednoduchá, proto původní plán skončil v šuplíku. Parník nyní stojí vedle cyklostezky v Komárově v místech, kde bývala léta veřejná zeleň.
Ať žije Kometa
Původní název výletní lodi je dnes již minulostí. Z Pionýra se stala Kometa. Samozřejmě ta hokejová, takže dřívější nátěry jsou ty tam. Bílo-červeně-zelenou barvu nahradila modro-bílá. Důvod je prostý. Starosta Josef Haluza je totiž velkým příznivcem brněnského extraligového týmu. I proto nechal na deset bílých námořnických čapek nažehlit loga Komety. Na první pohled zde tedy nemají s hokejem nic společného pouze dvě kapitánské čepice. Slavnostní křest nové komárovské atrakce se uskuteční 18. června v pět hodin odpoledne a pokřtít by ji měl čerstvý mistr světa v ledním hokeji Petr Hubáček.
Foto: autor, DPMB a archív MČ Brno-jih
Petr Podroužek