Kdybyste si mohli vybrat, koupili byste si skříň, nebo zážitek? Představte si nejdříve velkou skříň, mahagonovou, naleštěnou a prosklenou… Rozhodli jste se i přesto pro zážitek? Koupel v pivu či čokoládě, jízda ve formuli či bagru, lety a seskoky všeho druhu. To vše a mnohé jiné nabízí různé zážitkové agentury, ale docela dobře si poradíte i sami. Patříte k milovníkům adrenalinu a výšek a jste nenapravitelní romantici? Pak je pro vás jako stvořený vyhlídkový let balónem.

 

Dá se říci, že Brno je centrem balónového létání. V roce 1983 byl v brněnském Aviatik klubu vyroben první československý horkovzdušný balón a od tohoto data začíná nová etapa balónového létání v Čechách, na Moravě a na Slovensku. V Brně je sídlo Českého balónového svazu a jediná česká továrna na výrobu balónů, která je zároveň třetí největší továrnou na balóny a vzducholodě na světě. Je zde největší koncentrace českých balónových klubů a významné jsou i sportovní výsledky brněnských pilotů, kteří se trvale umísťují na předních místech balónových soutěží u nás i v zahraničí. A v neposlední řadě je Brno největším městem v České republice, přes které lze bez větších problémů létat! V moravské metropoli se kromě oblíbených vyhlídkových letů každoročně odehrávají přátelská setkání, jako je populární Balloon Jam, který se letos na brněnském nebi uskuteční 28.–30. května. Tyto akce pořádá Aviatik servis ve spolupráci s Aviatik klubem Brno.

O balónovém létání hovoříme se zástupcem Aviatik servisu, pilotem balónů Tomášem Stejskalem, který se právě vrátil z balónové výpravy nad Alpami. Tato akce byla pro zkušené piloty, ale letět balónem může v podstatě každý.

Řekněme, že se pan a paní Zvědaví rozhodli pro vyhlídkový let balónem. Přesněji řečeno, paní Zvědavá koupila svému muži letenku jako dárek k narozeninám. Jak se mají připravit na svůj první let balónem?

Let balónem je jako výlet do přírody, je dobré se vhodně vybavit. Vzít si sportovní, spíše tmavé oblečení, aby se moc neušpinilo, pevné boty, taky foťák, kameru, dalekohled a dobrou náladu.

Paní Zvědavá se trochu bojí výšek a manžel má obavy o bezpečnost letu. Jaká existují rizika a jak je co nejvíc omezit?

Balón je velmi bezpečný. Technické závady téměř neexistují, a když se nějaká objeví, zkušený technik ji dokáže odstranit ještě před startem. Největším nebezpečím tak zůstávají samotní piloti. V poslední době totiž přibývají noví piloti, kteří nemají žádné zkušenosti, přitom se hned věnují vyhlídkovým letům a rovnou létají s velkými pasažérskými balóny. Paní Zvědavá a její manžel však může omezit rizika důkladným výběrem společnosti, se kterou poletí. V první řadě musí mít oprávnění k provozování balónu pro „letecké práce“. Kdo toto oprávnění má, tak ho hrdě ukazuje na internetových stránkách. Je ideální si vybrat společnost, která má i potřebné zkušenosti a nevznikla loni. Stejně tak pilot musí mít nalétáno minimálně padesát hodin mimo výcvik a měl by létat alespoň jeden rok, v případě velkých balónů ještě více let. Je lepší se svěřit společnosti s tradicí a zkušenostmi, která skutečně existuje, dává záruky a věnuje se především balónovému létání. K ověření můžete využít například výpis z obchodního rejstříku, anebo dokumenty, které firma sama uvádí, případně se rovnou obrátit na Úřad pro civilní letectví.

Jakým balónem poletí? Pan Zvědavý chce ten největší balón a paní Zvědavá si přeje, aby byl barevný a pěkný…

I podle barvy lze vybrat balón, protože pěkný balón, třeba jasně žlutý :-), se bude vyjímat na pamětních fotografiích. Pro zážitek z letu je ale rozhodující zkušenost pilota a velikost balónu, respektive koše. Je potřeba si dobře rozmyslet, zda chci letět v koši s dalšími deseti lidmi, nebo jen se třemi. Menší koše jsou bez přepážek, a tak se posádka může během letu přesouvat z místa na místo a vidí na všechny strany. Velké koše, například pro šestnáct pasažérů, jsou rozděleny na pět sekcí, v každém rohu jedna pro čtyři osoby a jedna uprostřed pro pilota. Ve velkých koších tak máte své místo u okraje koše a po celou dobu letu pozorujete jen svoji stranu krajiny. Velké koše jsou určeny pro turisty, kteří letí přes safari, Alpy či pyramidy, nebo pro společný let velké skupiny lidí. Malé koše jsou ideální pro lety přes rodné město, blízký hrad či kopec, nebo pro let s přáteli či rodinou. Jsou jako stvořené například pro naše manžele Zvědavé. Lety ve velkých koších jsou u nás v Aviatiku cenově výhodnější. Ne každá společnost vás však před nákupem letenky upozorní na počet osob a především u dárkových letenek můžete být nepříjemně překvapeni.

Protože jsou Zvědaví brněnští rodáci, přejí si podniknout let právě nad Brnem. Paní Zvědavá by se ráda pokochala pohledem na hrad Veveří, její manžel by zas chtěl objevit kus volné přírody. Můžete jejich přání splnit?

Vždy se snažíme plnit přání pasažérů. Balón však letí po větru, a pokud právě v den letu nefouká z Brna směrem ke hradu Veveří, tak to není možné. Pokud si Zvědaví zakoupili privátní let, a mají tudíž celý balón pro sebe, tak jim pilot poradí a společně vyberou místo startu, aby byl let bezpečný, šlo letět minimálně šedesát minut a viděli z balónu to nejhezčí. Takže mohou například odstartovat na Rakovci u přehrady, proletět se v malé výšce nad vodou a okolními lesy k hradu Veveří a pak nastoupat do výšky tisíc metrů, pořádně se rozhlédnout po krajině a za sedmdesát minut přistávat někde u Tišnova.

Co když nevyjde počasí?

Když prší nebo fouká silný vítr, tak se automaticky domlouvá náhradní termín letu. Jsou však situace, kdy není počasí vhodné pro vyhlídkový let, ale přitom letět lze. Například je slabý vítr a balón by za hodinu uletěl méně než pět kilometrů, nebo je dohlednost pod deset kilometrů. V takovém případě je možné let odmítnout a najít náhradní termín.

Nastal očekávaný den a manželé Zvědaví se těší na let, nemohli ani dospat rána. Paní se ale zdál děsivý sen o hejnu havranů, kterak ostrými zobáky zaútočili na balón… Co jim poradíte, aby jejich let proběhl bez problémů a aby si ho co nejvíc vychutnali?

Aby se pohodlně oblékli, pozdravili se s pilotem a celou posádkou, poslechli si, co jim pilot řekne, a v klidu sledovali, jak se balón nafukuje. Pak nastoupili do koše, chytli se madel pro ně připravených a vznesli se vzhůru. Po deseti až patnácti minutách je přejde „divný“ pocit a budou si užívat krásy naší země a volnosti létání. Nebo si mohou před startem přečíst na www.balon.cz v části „Letěli s námi“ reakce našich pasažérů, to je jistě uklidní.

A jak probíhá příprava balónu?

Na vybraném místě startu se sestaví koš, zapojí hořáky a plynové láhve, roztáhne obal a ten se pak nafoukne studeným vzduchem pomocí ventilátoru. Takto nafouknutý balón leží na zemi a vypadá jako nafukovací hala. Pilot zapálí hořáky a pomalu ohřívá vzduch v obalu balónu. Balón se postupně plní horkým vzduchem a zvedá, až je plně nafouknutý a připravený. Pilot zkontroluje, zda je vše v pořádku, a pozve pasažéry do koše. Až všichni nastoupí a jsou připraveni k letu, pilot pořádně zatopí a balón odstartuje.

Start se podařil a balón stoupá vzhůru. Jaké asi mají naši nezkušení pasažéři pocity?

Někdo se bojí, jiný křičí radostí, někdo dělá, jako by se nic nedělo. Všichni jsou ale po chvíli nadšeni, zapomenou na „pozemské“ starosti a užívají si let.

Balón pluje vzduchem, v koši panuje dobrá nálada. Jen paní Zvědavá na okamžik znejistí, když v dálce zahlédne ptáky…

Žádnou paniku. Balón, i když je z látky, je dostatečně pevný, a i kdyby se nějaký pták odvážil sednout na balón, tak mu nijak neublíží.

Pan Zvědavý pozoruje pilota, který šikovně ovládá balón. Jak to ten chlapík dělá?

Pilot udržuje v balónu tu správnou teplotu, aby letěl ve stejné výšce. Když chce, aby balón stoupal, tak přitopí, když chce, aby klesal, nechá balón vychladnout. Se směrem a rychlostí letu je to horší. Naštěstí v každé výšce fouká jiným směrem a jinou rychlostí, a tak si pilot může naplánovat, že vrchem poletí rychle na sever a pak při zemi pomaličku na západ, a tak doletí, kam potřebuje.

Může pan Zvědavý na palubě balónu vyřídit neodkladný pracovní telefonát? Byť to popudí jeho ženu, která nechala všechny starosti na zemi…

Samozřejmě může, ale jak mu radí jeho žena, měl by se právě teď na ty pozemské věci vykašlat.

Blíží se přistání… Jak se na něj mají naši pasažéři připravit?

Nejlépe poslechnout pilota, který všem před přistáním řekne, jak a co dělat. V podstatě jde o to, pořádně se držet uvnitř koše, pokrčit kolena, sledovat přistání a dávat pozor, aby během něj nic nevyčnívalo z koše ven, a nevystupovat, dokud pilot neřekne „Vítejte zpět na pevné zemi“.

Povedlo se! Pan Zvědavý je nadšen. Nejraději by si koupil balón a řídil ho sám! Je to možné?

Ano, je. I když… Balón pro volné létání pro tři osoby a pilota stojí asi milión korun. Navíc je třeba mít pilotní licenci, kterou lze získat výcvikem za dalších přibližně dvě stě tisíc korun. A pak už to chce mít jen dostatek času a nadšení.

Každý, kdo poprvé letí balónem a vrátí se na zem, jako by se podruhé narodil, a proto musí být řádně pokřtěn. Naši znovuzrození manželé jsou také pokřtěni a dostali nové „balonářské“ jméno. Po sbalení balónu a dopití poslední kapky šampaňského spokojeně míří domů, pochlubit se dětem se svými zážitky. Den se podařil, navzdory tomu, že panu Zvědavému vypadl z koše mobil.

Petra Knotková