Brno, 16. března 2011 - Na brněnském výstavišti se v únoru uskutečnily tradiční mezinárodní veletrhy módy, obuvi a koženého zboží Styl a Kabo, které jsou nejvýznamnější kontraktační akcí módního průmyslu na českém a slovenském trhu. Téměř čtyři stovky vystavujících firem ze sedmnácti zemí si pronajalo stánky o celkové ploše přes deset tisíc metrů čtverečních. Návštěvníci si mohli prohlédnout aktuální kolekce více než šesti set oděvních, obuvnických a kožedělných značek.

Více než čtvrtina vystavovatelů tentokrát přijela ze zahraničí, jako tradičně mezi nimi vedly firmy ze Slovenska a Polska, ale nepřehlédnutelné byly i německé nebo italské stánky. Veletrhy ukázaly, že ubývá tradičních českých značek. Hodně se diskutovalo o hospodářské krizi, která textilní průmysl zasáhla poměrně citelně. Český trh je zahlcený levnými oděvy z Číny a tradiční kvalitní české modely se nemají moc šancí prosadit. Celkově však vystavovatelé považují módní veletrhy Styl a Kabo za skvělou příležitost, jak navázat kontakty a uskutečnit obchody. Vrcholem veletrhů bylo třicet komponovaných módních přehlídek.

Modely Louisy Dvorak okouzlily

03-kabo-02

Veletrhy zahájil společenský večer, který nadchl návštěvníky nepřebernou nabídkou mnoha exkluzivních modelů americké návrhářky a designérky slovenského původu Louisy Dvorak. Po modelech navržených pro období podzim–zima 2011/2012 následovaly jednotlivé kolekce Louisy Dvorak. Na přehlídkovém mole se postupně představily modely obrazových kolekcí moderních mistrů malířského štětce, přes impresionisty až po starobarokní obrazové artefakty. Celou přehlídku s podtitulem ART & FASHION ještě umocnil nápaditý hudební doprovod doplněný filmovou projekcí podél celého přehlídkového mola. Tato nečekaná nádhera byla oceněna dlouhým potleskem.

Zájem o nadměrnou módu pokračuje

Loňský srpnový veletrh módy Styl již naznačil, že branže nadměrné módy má u nás své nové místo na trhu. Únorový veletrh to jenom potvrdil. Veliký zájem na přehlídkovém mole při předvádění kolekcí Plus Size Show jen utvrzuje výrobce a dovozce, že investice do tohoto segmentu se jim vyplatí. Společnosti a značky Abea, Draps, Inter-Ria, One-O-One Paris a Tolerantní móda ukázaly, že předvedené modely se stále vyvíjí a postupně se přibližují klasickým střihům. Bonbónkem na konci přehlídky byla kolekce „Chic Plus", kterou vytvořili studenti a návrháři ateliéru designu Módní tvorby na VŠUP v Praze pod vedením doc. ak. mal. Josefa Ťapťucha z materiálů členů asociace ATOK. Kolekce představila tendence pro jaro–léto 2011 s vybranými, hodně odvážnými modely pro společenské události.

Vládly známé značky prádla

Za živého zájmu mnoha fotografů a kameramanů proběhla první ze série módních přehlídek kolekcí prádla Lingerie Show. Lákadlem byly kromě ladných křivek modelek také renomované značky, které září v současném světě módy, jako je například Calvin Klein nebo Bruno Banani. Calvin Klein se svou kolekcí pánského prádla pro podzim 2011 s názvem Calvin Klein One jasně dokázal, že živé potisky a neónové barvy nejsou určeny pouze ženám. Jeho dominantní barvou se stala limetkově zelená, ale nouze nebyla ani o žlutou, růžovou či fialovou. Bruno Banani se svým mottem „Not for everybody" také potvrdil, že barvy pánům sluší a navíc spodní prádlo má svoji kvalitu, otestovanou v ledovém sáňkařském toboganu při rychlosti 140 kilometrů za hodinu.

O tom, že barvy a vzory potisků hrají v prádle čím dál důležitější roli, přesvědčili i další vystavovatelé. Německý výrobce prádla Sassa Mode vsadil ve své podzimní kolekci například na barvy lila či grafitovou modř, módní květinové potisky, puntíky a krajky. Stonožka Praha vstoupila na přehlídkové molo s punčochovým zbožím značky Veneziana jak klasického typu pro společenské příležitosti, tak s nápaditými vzory, potisky a celokrajkovými modely. Na mole se objevili i další tradiční čeští výrobci. Pleas ve své kolekci denního a nočního prádla pro podzim–zimu 2011 kladl důraz na střih, kvalitní materiál a příjemné barevné kombinace.

03-kabo-03

Luxus nejen pro americké hvězdy

Známé značky prádla nechyběly ani na mnoha stáncích – velký úspěch zaznamenalo například prádlo DKNY od známé americké módní návrhářky Donny Karan. Spodní prádlo z její dílny patří do šatníku mnoha známých osobností včetně Barbary Streisand, Demi Moore či Billa Clintona. Také na českém a slovenském trhu se již koncem minulého roku objevila aktuální basicová řada DKNY a na letošním veletrhu módy Styl se uzavíraly první objednávky prádla pro letošní podzim a zimu.

Pro luxusní prádlo Pleasure State je typické zdobení krystalky firmy Swarovski. „Na jedné kolekci byl také poprvé aplikován český výrobek, a to když byl použit český křišťál," dodává Samar Voříšková, která českým ženám radí, aby na kvalitní spodní prádlo nezapomínaly. „V sousedních zemích, například v Polsku nebo na Slovensku, se ženy o sebe více starají, investují do sebe, zajímají se o novinky. Co se týče značek, setkáváme se nejen u koncových zákazníků, ale i obchodníků s daleko větší osvětou a vzdělaností. Nevím, čím to je, rozpočty máme podobné. Možná jde jen o to, aby se české ženy měly více rády."

Vyzkoušejte ponožky, co léčí a chrání

Ponožky, které představila společnost LOANA z Rožnova pod Radhoštěm, dokážou rychle odvádět pot, podporovat tvorbu buněk, vonět i po desátém vyprání nebo naopak odpuzovat klíšťata. Tyto ponožky s eukalyptovou vůní se doporučují především sportovcům, golfistům a všem, kteří se pohybují v přírodě. Hitem jsou i výrobky, kdy se kromě bavlny používají speciální vlákna zpracovaná z mořských řas a obsahující další látky a vitamíny s regeneračními účinky na pokožku.

Gumáky hitem veletrhu i příští sezóny

Konzervativní český trh si na trend módních holínek zvykal pomaleji, ale letos by tyto praktické a designově nápadité modely neměly chybět v žádném obchodě s obuví. Velká část vystavovatelů veletrhu Kabo je zařadila do svých kolekcí pro příští podzim a zimu. Jednobarevné nebo s divokými vzory, zdobené kůží, kožešinou i textilem, se zateplovací vložkou i s ortopedickou stélkou, vyrobené různými technologiemi... Výrobci se předhánějí v nápadech, jak své výrobky ozvláštnit a zaujmout co nejvíce zákazníků, které oslovil tento nový trend. Jedno však gumákům zůstává společné: spolehlivě ochrání v deštivém podzimním počasí a s teplou podšívkou i v zimních břečkách. Neprodyšnost materiálu s sebou sice nese jistá hygienická rizika, která se mohou projevit při dlouhodobém nošení, ale na druhé straně je uživatelé ocení při údržbě, která je více než snadná. V západní Evropě se trend gumáků prosadil již před dvěma lety a u nás má největší boom nastat právě letos.

Příští veletrhy Styl a Kabo se uskuteční od 21. do 23. srpna v nových výstavních dnech – neděle až úterý.

Petra Knotková, zdroj: BVV
Foto z módní přehlídky Louisy Dvorak: BBV – Vladimír Zemánek