O ekologických, hygienických, bezpečnostních a dalších otázkách provozu Mezinárodního letiště v Brně – Tuřanech diskutovali v úterý 8. prosince starostové z okolních obcí a městských částí statutárního města Brna s představiteli Jihomoravského kraje, brněnského letiště, složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje a hygienické služby. Schůzku na letišti svolal z podnětu starostů hejtman kraje Michal Hašek. Starostům se dostalo zevrubné informace o provozu letiště a principech řízení letového provozu, jež ovlivňují život v okolních obcích, o hlukových studiích i o tom, nakolik emise z letadel negativně ovlivňují kvalitu vzduchu. Starostové se soustředili především na problematiku nočních letů těžkých nákladních letadel, akrobatických letů nad zastavěnými oblastmi města. Diskuse se zaměřila i na budoucí vymezení zón, nad nimiž nelze létat. Ty bude nutno hledat ve spolupráci s obcemi a městskými částmi.
„Nejsme proti letišti a jeho provozu. Chceme však, aby byly dodržovány zásady, důležité pro občany žijící v jeho blízkosti. To se neobejde bez lepších informací,“ řekl starosta Zbýšova Jaroslav Žalkovský, jeden z iniciátorů setkání. Za příčiny nespokojenosti občanů označil především noční lety těžkých nákladních letadel a přimlouval se za dodržování pravidel, která vzejdou z diskuse starostů s odborníky. Ředitel letiště Tomáš Plaček starosty informoval o již zahájené postupné změně letového režimu, která má během prvního pololetí příštího roku noční lety výrazně omezit.
Noční lety činí v současnosti asi osm procent veškerých pohybů letadel na brněnském letišti. Z toho jen jedno procento představují letadla starší konstrukce s výrazně hlučnými motory. Brněnské letiště loni využilo více než pět set tisíc cestujících. Letos jich bude kvůli krizi méně, zhruba 430 tisíc. Objem nákladní dopravy dosahuje osm tisíc tun zboží. Ve výhledu pěti až sedmi let očekává letiště zvýšení objemu na zhruba třicet tisíc tun nákladu, počet cestujících má do roku 2014 vzrůst na osm set tisíc ročně.
„Nejsme proti letišti a jeho provozu. Chceme však, aby byly dodržovány zásady, důležité pro občany žijící v jeho blízkosti. To se neobejde bez lepších informací,“ řekl starosta Zbýšova Jaroslav Žalkovský, jeden z iniciátorů setkání. Za příčiny nespokojenosti občanů označil především noční lety těžkých nákladních letadel a přimlouval se za dodržování pravidel, která vzejdou z diskuse starostů s odborníky. Ředitel letiště Tomáš Plaček starosty informoval o již zahájené postupné změně letového režimu, která má během prvního pololetí příštího roku noční lety výrazně omezit.
Noční lety činí v současnosti asi osm procent veškerých pohybů letadel na brněnském letišti. Z toho jen jedno procento představují letadla starší konstrukce s výrazně hlučnými motory. Brněnské letiště loni využilo více než pět set tisíc cestujících. Letos jich bude kvůli krizi méně, zhruba 430 tisíc. Objem nákladní dopravy dosahuje osm tisíc tun zboží. Ve výhledu pěti až sedmi let očekává letiště zvýšení objemu na zhruba třicet tisíc tun nákladu, počet cestujících má do roku 2014 vzrůst na osm set tisíc ročně.