Brno, 25. března 2013 - Tak na tuto otázku vám jistě nikdo neodpoví, ale zkuste na to přijít třeba sami. Původem Korejec, vyvíjen a vyráběn v Evropě. Vlastně tedy jde o nečistokrevného Evropana. Nový kombík CEE'D se posunul o pěkný kousek dál, a to jistě nedá spát konkurentům této třídy. Měl jsem možnost otestovat benzínovou 1,6 GDI s výkonem 99 kW a výbavou exklusive. Pojďme se na něj tedy společně podívat.
Design
Celkový dojem z karosérie je více než uspokojivý, ladné křivky na voze převládají. Masku vozu si nikdo nesplete s konkurencí a prozrazuje, že opravdu patří do rodiny KIA. Úzké protáhlé světlomety dnes frčí, tak ani zde nemohou chybět a jak jinak než s LED denním svícením. Tato levná značka se jistě bude chtít také udržet v dnešním nelehkém trhu, a tak nesmí chybět módní slušivé doplňky (lemování kolem oken, které najdete u dražších značek a působí elegantně) a nesmím také zapomenout na chromové podélné střešní ližiny. Zadní partie vozu příliš nenadchnou, ale ani neurazí. Led osvětlení nechybí ani v zadních světlometech. Určitě bych taky neměl zapomenout na 16" litá kola, která působila velmi elegantně a vozu moc sluší.
Interiér
Uvnitř vozu se jistě budete cítit velmi dobře, protože máte kolem sebe spoustu prostoru, a to nejen pro posádku na předních sedadlech, ale i vzadu. Vůz pojme pohodlně čtyři dospělé pasažéry a pětičlenná rodina s dětmi si prostor určitě zamiluje.
Palubovka je dokonale vyšperkovaná, na můj vkus až moc zbytečně dělená. Působí na mě dojmem kousek luxusu, kousek praktičnosti, a pokud nemáte úplnou výbavu, tak jsou místa prázdná. Hlavní zorné pole obsadily výdechy klimatizace a tím se posunula směrem dolů audiovýbava včetně automatické klimatizace.
Testovací verze byla bez navigace (ta se dá koupit za příplatek 35 000 Kč). Přístrojové budíky jsou zdobené chrómovým lemem, který také dominuje u výdechů klimatizace v prostoru řidiče. Na palubovce v oblasti spolujezdce převládá hladká plastová linie, která je samozřejmě moderní. Multifunkční volant je součástí koženého paketu a vůbec není špatný.
Docela mi u tohoto testovacího vozu s verzí exclusiv chybí několik věcí. Myslím, že vyhřívání sedadel a výdechy klimatizace na zadních sedadlech by už mohly být v základu u této verze (u podlahy výdechy samozřejmě nechyběly), a také loketní opěrka s možností nastavení (pevná loketní opěrka se schránkou byla součástí výbavy). Ovšem ne každý zákazník tuto výbavu uvítá, a zda si ji u CEE'Du koupíte, záleží jen na vás. Docela mě zaskočilo, že si můžete u tohoto vozu za příplatek pořídit volant s vyhříváním – ten je totiž u vozů vyšších tříd běžně dostupný.
Pokud rádi cestujete, využíváte zavazadlový prostor, tak ten vám nabídne slušných 528 litrů a po sklopení sedadel až 1 642 litrů, kde máte krásnou rovinu bez výčnělků. Rezervní kolo bylo ukryto ve spodní části zavazadlového prostoru, ve kterém nechyběly ani úložné schránky na drobné věci.
Jízdní vlastnosti
Pohodlně se tedy usadíme, nastavíme nejen sedačku dle našich požadavků a rozměrů a můžeme vyrazit. Sedačka v testovací verzi byla mechanicky nastavitelná, ale na přání si můžete vůz vybavit elektricky nastavitelnou včetně vyhřívání. Pravda je, že i v té nejnižší poloze je sedadlo ještě poměrně vysoko a u stropu jsem měl i při mé výšce 1,92 metru kolem hlavy velkou rezervu. Ovládání zpětných zrcátek, které se nastavuje v levé části pod volantem, není podle mě moc vychytané.
Testovaná verze exclusiv se startovala klasickým klíčkem. Chod benzínové jedna šestky měl zajímavý tichý zvuk, který je jen minimálně slyšet do interiéru. Měl jsem trochu smůlu v tom, že testovaný vůz měl najeto pouhých 230 km a bylo znát, jak je všechno dost tuhé, motor nešel ještě moc za plynem, jednoduše řečeno nezajetý vůz. Přece jen když jsem vůz vracel (najeto 673 km), už bylo znát, že se vše trochu „rozhejbalo" a i motor už začal jevit známky života a začal konečně trochu akcelerovat.
Podvozek byl na můj vkus trochu tvrdší, ale nerovnosti zvládal vcelku dobře. Také dálniční úsek jsem si užíval, sem tam nějaká nerovnost se do kabiny projevila, ale nebylo to nic hrozného. Tempomat fungoval dle nastavení, jen mi chyběl ukazatel nastavení na požadovanou rychlost. Jednoduše si ho řídíte podle ukazatele rychlosti a také to funguje. Do zatáček sedí vůz perfektně a je jen škoda, že již nebyl sníh na silnici a nemohl jsem otestovat jízdu na kluzkém povrchu. Na volantu si můžete nastavit stupeň tuhosti volantu, ale během testu jsem nevypozoroval, že by to mělo nějaký vliv na řízení. Možná po zajetí to už třeba cítit bude, nevím.
KIA KIA CEE'D SW 1,6 GDI
Převodovka: manuál 6st.
Obsah: 1 591 cm3
Výkon: 99 kW
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s
Nejvyšší rychlost: 192 km/h
Cena testovaného vozu: 410 980 Kč s DPH
Během testovací jízdy jsem naměřil s nezajetým motorem spotřebu 6,7 l/100 km. Ovládací tlačítka jsou jednoduchá, ale napoprvé se vám nepovede zorientovat, co se kterým navolí. Po chvíli osahání na to ale přijdete. Vše fungovalo bez jakéhokoli zaváhání. Co mě trochu zlobilo, bylo ovládání automatické duální bezfreonové klimatizace. Když jsem ji zapnul a nechtěl jsem ji nechat na automatiku, tak mi nešlo tlačítko „AC" vypnout, ale až po chvilce jsem ji přemluvil (třeba nějaká pojistka, nevím). V podsvícení palubovky převládala červená barva (přístrojové budíky červenobílé), a když se setmělo, tak se podsvícení šikovně automaticky přepnulo do nočního módu a neoslňovalo řidiče.
Sedačky mě nikde netlačily, byly velmi pohodlné a myslím, že verze interiéru SATURN – EXCLUSIVE (ČERNÁ) je super volba. S jakou výbavou si nový vůz vyberete vy, je opravdu jen a jen na vás.
Test vozu a foto: Karel Matoušek
Vůz na test zapůjčila společnost: PEMM Brno